5 opmerkelijke trends voor Facebook adverteren (PDF)

Salesforce, een zéér groot CRM sales platform, heeft een benchmark rapport gepubliceerd over Facebook adverteren. Het rapport bevat een schat aan informatie gebaseerd op ruim 1 triljoen (!) Facebook Ad impressies van haar klanten. Wij verzamelden de 5 meest opvallende conclusies uit het rapport, waaronder 3 voor Europa.

1. Click-through rates in één jaar verdubbeld

In het eerste kwartaal van 2013 was de gemiddelde CTR 0.18% (dus 18 klikken per 1000 weergaven). In het 4e kwartaal was de gemiddelde CTR van Facebook Ads campagnes 0.36%. Salesforce denkt zelf dat dit te maken heeft met dat marketeers op Facebook steeds slimmer worden en Facebook de targeting opties heeft verbeterd. Ook de verbeterde user experience op Facebook desktop en mobiel zou hier aan hebben bijgedragen.

2. Salesforce verwacht een groei van 27% in social advertising

Social advertising is hot. Nu ook Twitter en LinkedIn meedoen, en Facebook goede zaken blijft doen blijft de social advertising markt groeien met een zogenaamde ‘double-digit growth’ van 27%. Dat belooft nog wat.

3. Europa: gemiddelde Cost-per-mille gestegen met 78%

Opvallend is ook de sterke stijging in de kosten die men gemiddeld betaald voor 1000 weergaven op Facebook in Europa. Aan het begin van het jaar 2013 werd nog €0.14 per 1000 weergaven afgerekend. In het 4e kwartaal steeg dit naar €0.25. Echter lopen we hierin gelukkig nog achter op de Verenigde Staten waar men in één jaar de CPM van $0.31 naar $0.75 zag gaan. Een stijging van maar liefst 141%!

4. Europa: gemiddelde Click-through rate gestegen met 33%

Een pleister op de wond van de gestegen CPM is de 33% hogere CTR. Facebook advertenties worden steeds beter ontvangen. Salesforce zegt zelf dat dit een teken kan zijn dat Facebook gebruikers steeds meer gewend raken aan Facebook advertenties als onderdeel van de Facebook ervaring.

5. Europa: gemiddelde Cost-per-click gestegen met 25%

Niet vreemd na bovenstaande trends is dat ook de CPC aardig is gestegen. De hogere CTR zorgt ervoor dat we de met 78% gestegen CPM minder voelen.

Wil je meer resultaat behalen uit je Facebook advertenties? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Benieuwd naar alle bevindingen uit het rapport? Downloaden kan hier (PDF).