Adverteren op Instagram; een complete handleiding

Instagram heeft onlangs de deuren geopend voor selfservice adverteerders. Hiermee is het nu voor alle bedrijven met een Facebook advertentieaccount mogelijk geworden om bij de 400 miljoen maandelijks actieve Instagram gebruikers (waarvan 2.3 miljoen Nederlanders) betaald onder de aandacht te komen. In dit artikel laat ik zien wat Instagram advertenties zijn en leg ik uit waarom het verstandig is snel te beginnen. Ook leer ik je hoe je zelf aan de slag kunt met adverteren op Instagram en de belangrijkste do’s en don’ts.

Update: 17-2-2016: Instagram ads zijn nu voor meer campagnedoelen beschikbaar waaronder websiteconversies en betrokkenheid bij paginaberichten. Ook kun je Instagram campagnes nu maken met de Facebook Ads Manager.

Waarom het verstandig is om snel te starten met adverteren op Instagram

Instagram ad voorbeeldAangezien Instagram Ads nog nieuw zijn, en nog maar weinig bedrijven er gebruik van maken heeft Instagram nog veel ruimte voor het vertonen van advertenties wat betekend dat je nu (nog) relatief goedkoop kunt adverteren.

Ik zal dit even toelichten. Net zoals op Facebook werkt adverteren op Instagram volgens een veilingprincipe. Stel dat er meerdere adverteerders zijn die dezelfde personen proberen te bereiken (bijvoorbeeld vrouwen van 18 tot 21 jaar met als interesse surfen) dan ontstaat er concurrentie tussen de adverteerders en zal de prijs voor het vertonen van je advertenties stijgen. Hoe meer adverteerders dezelfde doelgroep proberen te bereiken hoe hoger de prijs.

Zo geldt voor Facebook, dat steeds populairder wordt onder adverteerders, dat de prijs voor het vertonen van advertenties al jaren achtereen stijgt.

Aangezien Instagram Ads nog in de kinderschoenen staan, en de concurrentie nog laag is, is het dus slim om direct in te haken. Al is het maar om te testen of Instagram advertenties goed werken voor je bedrijf.

Waarom de juiste toon van je Instagram campagne cruciaal is

Hellmanns-Instagram

Aan de andere kant kan het ook verstandig zijn om nog even te wachten omdat de eerste resultaten laten zien dat Instagram gebruikers nog erg kritisch zijn op de nieuwe advertenties zoals in bovenstaand voorbeeld van Hellmanns mayonaise. Dit heeft deels te maken met nieuwigheid (alles went!) maar ook de aard van de campagne. Zo zal een campagne met een sterke commerciële tone-of-voice en/of puur gericht op het zenden van een reclameboodschap kunnen rekenen op negatieve reacties. Met een wat meer softe campagne gericht op het inspireren van de doelgroep (Instagram-style) eerder positieve reacties zal krijgen.

Tips om negatieve reacties te voorkomen

Om negatieve reacties te voorkomen is het ook van groot belang om goed na te denken over wie je target met welke boodschap. Hoe relevanter de doelgroep en de boodschap hoe minder storend je campagne zal worden ervaren.

Voordat je op Instagram campagnes uitrolt naar doelgroepen die nog niet zijn met je merk/organisatie is het slim om eerst te testen op de volgende doelgroepen:

  • Facebook fans van je pagina
  • Websitebezoekers
  • Klanten

Zo ziet een Instagram advertentie eruit

Een Instagram advertentie bestaat uit vier verschillende elementen. Daarnaast is het voor gebruikers duidelijk dat het om een advertentie gaat door het label ‘Gesponsord’ wat rechts bovenin de advertentie wordt weergegeven.

Een klik op de foto of de ‘call-to-action’ knop leidt de gebruiker naar de door de adverteerder opgegeven webpagina (of mobiele app).

Voorbeeldadvertentie instagram

Instagram ads; exclusief voor mobiele gebruikers

Instagram Ads worden op dit moment alleen weergegeven binnen de Instagram app voor Android en iOS (iPhone) gebruikers. Instagram advertenties worden dus niet getoond aan mensen die Instagram bekijken op de computer of via de mobiele website.

De verschillende typen Instagram advertenties

Op dit moment heeft Instagram drie typen advertenties beschikbaar voor adverteerders; zogenaamde Instagram-link ads, app installatie ads en video ads (carousel ads zijn nog niet beschikbaar en worden ook niet genoemd in de Facebook Ads guide). Onderstaand zie je een voorbeeld van elk van deze advertenties.

Instagram link advertentie

Foto ad instagram

Zoals je kunt zien geldt voor link advertenties dat deze niet perse een vierkante afbeeldingen hoeven te bevatten zoals gebruikelijk op Instagram. Echter is dit wel aan te raden omdat het gebruik van een vierkante afbeelding zorgt voor een grotere weergave in de nieuwsfeed.

Ontwerpaanbevelingen van Instagram

  • Hoogte-breedteverhouding afbeelding: 1:1
  • Afbeeldingsgrootte: 1080 x 1080 pixels
  • Je afbeelding mag niet meer dan 20% tekst bevatten. Bekijk hoeveel tekst je afbeelding bevat.
  • Onderschrift: alleen tekst, 125 tekens aanbevolen

Technische vereisten

  • Hoogte-breedteverhouding afbeelding: 1,9:1 tot 1:1
  • Minimale resolutie: 600 x 315 pixels (1,9:1 horizontaal) / 600 x 600 pixels (vierkant)
  • Onderschrift: alleen tekst, maximaal 300 tekens

Aanzet tot actie
Optioneel kun je nog een actieknop toevoegen aan een Instagram advertentie. Instagram heeft volgende call-to-actions beschikbaar:

  • Nu boeken
  • Contact met ons opnemen
  • Downloaden
  • Meer informatie
  • Shoppen
  • Registreren
  • Meer bekijken

Instagram mobiele app installatie ads

mobiele app instagram advertentie

Een mobiele app installatie ad is in principe gelijk aan een normale link of video ad maar heeft andere call-to-action knoppen beschikbaar.

  • Nu installeren
  • App gebruiken
  • Nu boeken
  • Downloaden
  • Meer informatie
  • Nu luisteren
  • Game spelen
  • Shoppen
  • Registreren
  • Meer bekijken
  • Video bekijken

Verder zijn de ontwerpaanbevelingen en technische vereisten gelijk aan die van een link ad.

Instagram video advertentie (<30 sec)

Video ad

In bovenstaand voorbeeld zie je een video advertentie zonder call-to-action knop. Het is echter wel mogelijk om deze toe te voegen (zelfde als bij foto ads) waarmee je dus ook video ads kunt gebruiken voor het verkrijgen van traffic. Ook voor video’s geldt dat deze niet perse vierkant hoeven te zijn maar dat dit wel zorgt voor een grotere (en dus meer opvallende) advertentie.

Ontwerpaanbevelingen van Instagram

  • Hoogte-breedteverhouding: 1:1
  • Video: H.264-videocompressie, bij voorkeur high profile, vierkante pixels, vaste beeldsnelheid, progressive scanning
  • Indeling: .mp4-container bij voorkeur met leidende mov atom, geen bewerkingslijsten
  • Audio: Stereo AAC-audiocompressie, bij voorkeur 128kbps +
  • Onderschrift: alleen tekst, 125 tekens aanbevolen

Technische vereisten

  • Lengte van onderschrift: alleen tekst, maximaal 300 tekens
  • Hoogte-breedteverhouding video: 1,9:1 tot 1:1
  • Lengte: maximaal 30 seconden
  • Hoogte-breedteverhouding miniatuur: moet overeenkomen met de hoogte-breedteverhouding van je video. Je miniatuurafbeelding mag niet meer dan 20% tekst bevatten.Bekijk hoeveel tekst je afbeelding bevat.
  • Minimale resolutie: 600 x 315 pixels (1,9:1 horizontaal) / 600 x 600 pixels (vierkant)
  • Bestandsgrootte: tot 30MB
  • Frames: max. 30fps
  • Bitsnelheid: er is geen limiet voor de bitsnelheid van een bestand als je tweegangscodering gebruikt, zolang je bestand niet groter is dan 1 GB. Anders is een snelheid van 8 megabits per seconde voor 1080p en een snelheid van 4 megabits per seconde voor 720p van toepassing.

Handleiding: adverteren op Instagram

Sinds 30 september is het ook voor Nederlandse bedrijven mogelijk geworden om te adverteren op Instagram. De enige methode om op dit moment advertenties te maken is via de Facebook Power Editor. Voordat je hiermee kunt beginnen dien je eerst het Instagram account te koppelen aan je Facebook pagina. Heb je geen Instagram account? Ook dan is het mogelijk om een advertentie te maken. Het hebben van een Facebook pagina is overigens wel verplicht.

In deze handleiding ga ik ervan uit dat je enige ervaring hebt met het maken van campagnes via de Power Editor. In deze handleiding behandel ik het maken van een Instagram link of video advertentie (en dus niet de mobiele app installatie advertentie).

Stap 1: Instagram account koppelen aan je Facebook pagina

Indien je een Instagram account hebt dien je deze te koppelen aan je Facebook pagina voordat je begint met adverteren. Dit doe je via de ‘Instellingen’ tab van je Facebook pagina. Hier zie je het nieuwe tabje ‘Instagram-advertenties’ waar je een account kunt toevoegen.

Instagram account koppelen Facebook pagina

Stap 2: Kies je doelstelling (campagne)

Net zoals met Facebook ads start je een campagne op Instagram met een doel. Je kunt kiezen uit de volgende 4 doelen:

  1. Klikken naar website: campagne geoptimaliseerd voor het genereren van websitebezoekers
    Beschikbare ads: foto, video & carrousel ads
  2. Video views: campagne geoptimaliseerd voor videoweergaven
    Beschikbaar voor: video ads
  3. Mobiele app installaties: campagne geoptimaliseerd voor mobiele app installaties
    Beschikbaar voor: foto & video ads
  4. Mass awareness / Marquee*: dit type doel garandeert een vooraf gesteld aantal impressies per dag en zorgt ervoor dat de advertenties gedurende 1 dag op de hoogste positie in de nieuwsfeed worden weergegeven. (meer informatie)
    Beschikbaar voor: foto, video & carrousel ads
    *Alleen beschikbaar via een Facebook contactpersoon (lees: alleen voor zéér grote adverteerders)

In de Facebook Power Editor kies je dus een van de volgende 3 doelen.

Instagram doelen

Stap 3: kies de juiste plaatsing (ad set)

PlaatsingAls je binnen de campagne een advertentieset hebt gemaakt dien je vervolgens de juiste plaatsing te kiezen.

Hoewel het mogelijk is om dezelfde advertentie zowel op Instagram als Facebook weer te geven is het beter om alleen Instagram te selecteren en voor Facebook een andere advertentieset aan te maken. Hiermee houdt je de campagneresultaten beter gescheiden en kun je budgetten realloceren op basis van de prestaties op Instagram en/of Facebook.

De plaatsing ‘Instagram’ vind je onderaan de plaatsing-opties bij je advertentieset.

Let op: zie je hier Instagram niet tussen staan? Dan kan het zijn dat je nog even moet wachten voordat Instagram ads voor jou beschikbaar zijn.

Stap 4: advertentie(s) aanmaken

Bestemming

Bestemming

Je wordt eerst gevraagd om een Facebook pagina te kiezen. Hier kies je de pagina waar je het Instagram aan hebt gekoppeld (zie stap 1).  Vervolgens kies je het gekoppelde Instagram account.

Advertentie opmaken

Hierna kun je je advertentie gaan opmaken. Je kunt geen bestaand Facebook bericht kiezen.

Instagram advertentie maken

  • Website-URL: geef hier het adres van de webpagina waar je wilt dat mensen terecht komen nadat ze op je advertentie klikken.
  • Tekst: hier kun je de tekst typen die onder je afbeelding verschijnt. Tot 300 tekens is toegestaan maar Instagram adviseert circa 125 tekens voor betere resultaten.
    Tip: gebruik hier ook populaire hashtags zoals op Instagram gebruikelijk is voor extra bereik!
  • Afbeelding: de ideale dimensies zijn 1080 x 1080px. Echter kun je ook een ander formaat gebruiken (minimaal: 600 x 315px). Via de ‘Afbeelding bijsnijden’ kun je ook nadat je foto is geüpload nog je foto bijsnijden.
  • Aanzet tot actie: hier kies je de gewenste call-to-action knop voor bij je advertentie

Tracking instellen

Hoewel ‘Websiteconversies’ geen campagnedoel is wat je kunt gebruiken in combinatie met Instagram-ads is het wel degelijk mogelijk om conversies te tracken. Je kunt Facebook alleen niet vragen hierop te optimaliseren.

Instagram advertentie tracking

URL Tags
URL-tags: hier kun je optioneel UTM-tags invoeren van bijvoorbeeld een Google campagne URL voor het tracken van doelen binnen bijvoorbeeld Google Analytics. Je voert alleen de tags in na de URL.

Dus voor deze campagne URL:

http://geheimvandesmith.nl/adverteren-op-instagram-handleiding?utm_source=Instagram&utm_medium=Ads&utm_campaign=handleiding-instagram-ads

gebruik ik alleen het volgende deel: utm_source=Instagram&utm_medium=Ads&utm_campaign=handleiding-instagram-ads

Facebook pixel kiezen
Daarnaast kun je de nieuwe Facebook trackingpixel voor je site selecteren of losse conversiepixels.

Final thoughts

Komende tijd ga ik zelf actief aan de slag met Instagram advertenties. Ik ben dan ook van plan later nog een artikel te wijden aan de eerste resultaten en tips voor effectieve Instagram campagnes. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Ook hoor ik graag wat jullie eerste resultaten zijn! Heb je vragen of zoek je ondersteuning bij je campagne? Deel ze hieronder in een reactie of neem contact met ons op.