Als je op Facebook adverteert wil je uiteraard zoveel mogelijk resultaat behalen met je kostbare advertentiebudget. Om de ROI (Return On Investment) van je Facebook Advertising te maximaliseren is het belangrijk om de verschillende bod-typen (Cost-Per-Mille, Cost-Per-Click etc.) van de Facebook advertentieveiling goed te begrijpen. Een kleine investering van je tijd waarmee je direct flink kunt besparen!

Hoe de Facebook advertentieveiling werkt

Iedereen die op Facebook adverteert neemt automatisch deel aan een wereldwijd zéér efficiënt georganiseerde veiling. Als marketeer biedt je op Facebook op tegen ontelbare andere bieders om jouw bericht in het oog te krijgen van de mensen die er voor jouw organisatie toe doen. Ook hier gaat het economische basisprincipe op; hoe schaarser het aanbod hoe hoger de prijs. Als er veel andere geïnteresseerden (bieders) zijn voor een bepaalde doelgroep zal de prijs omhoog gaan en vice versa. En net zoals op alle andere veilingen: de best geïnformeerde bieders zijnhet meest succesvol!

Als je op Facebook adverteert via de Ads Manager (beter) of de Power Editor (best) zul je de termen CPC (Cost-Per-Click), CPM (Cost-per-Mille), oCPM (de ‘o’ staat voor ‘optimized’) en CPA (Cost-Per-Action) vast al eens zijn tegengekomen. Echter zijn maar weinigen zich bewust van de verschillen. Laat staan welke invloed je keuze hier precies heeft op je campagne.

Infographic time!

Nanigans, een online advertentiebureau dat jaarlijks meer dan 350 miljoen online adverteert voor haar klanten, maakte de volgende mooie infographic waarin de verschillen tussen de verschillende bod-typen je snel duidelijk zullen worden.

Pssst! Infographic lastig leesbaar? Download ‘m hier als PDF.

Bod-typen Facebook adverteren infographic
© 2014, Nanigans