Facebook Lead Ads; leadgeneratie met Facebook made easy!

Facebook heeft een nieuw soort advertenties gelanceerd; de zogenaamde ‘Lead Ads‘. Deze moeten een einde maken aan het probleem dat mobiele advertenties voor het genereren van leads vaak slecht werken. In mijn opinie is de lancering van de nieuwe Lead Ads de spannendste ontwikkeling op Facebook dit jaar. Ik heb er inmiddels enkele dagen mee kunnen testen en de eerste resultaten zijn verbluffend. In dit artikel vertel ik je wat Lead Ads precies zijn, deel ik onze eerste testresultaten, hoe je ze inzet en hoe je ze maakt.

Update: 7 oktober 2015
Facebook heeft inmiddels laten weten dat Lead Ads ook beschikbaar zullen komen voor de desktop en video & carousel ads.

Facebook Lead Ads; Tap, Tap, Klaar

In juni dit jaar gaf Facebook al aan bezig te zijn met het testen van een nieuw soort advertentie specifiek bedoelt voor het genereren van leads. Deze nieuwe Lead Ads moesten het probleem oplossen waarbij mobiele leadgeneratie campagnes vaak teleurstellende resultaten boeken vanwege de slechte gebruikerservaring.

De oude situatie:

  1. Mensen klikken vanuit de Facebook app op je advertentie
  2. De Facebook app opent de link van de advertentie en de website wordt geladen (tik tak tik tak)
  3. In de beste situatie treft de bezoeker een voor mobiel geoptimaliseerd formulier aan om in te vullen (helaas vaak ook niet)
  4. Alleen al als je alleen een naam en e-mailadres moet invullen is de bezoeker best lang bezig dit in te vullen met zijn smartphone

Gevolg: ook al is het adverteren op mobiel CPM (Cost-Per-Mille) vaak goedkoper, het conversiepercentage valt vaak dusdanig tegen dat het goedkoper en effectiever is om je advertentie op de desktop weer te geven.

Met Facebook Lead Ads is de situatie drastisch verbeterd. In plaats van dat de advertentie linkt naar je website opent direct een formulier binnen de Facebook app. Bovendien staan hier de gegevens van de gebruiker al direct ingevuld (Facebook naam, e-mailadres waarmee op Facebook wordt ingelogd, telefoonnummer, etc.). De gebruiker hoeft alleen maar op ‘Verzenden’ te klikken en klaar.

Facebook Lead Ads

De nieuwe situatie (zie afbeelding):

  1. Gebruiker klikt op advertentie
  2. Formulier komt direct (en al ingevuld) naar voren binnen de app
  3. Gebruiker klikt ‘Verzenden’ indien akkoord, thats it!

Gestroomlijnder, sneller en eenvoudige dan dit kun je het niet krijgen. Petje af voor Facebook.

Lead Ads; de eerste testresultaten

Lead Ad TestToen Lead Ads voor mij beschikbaar kwamen heb ik uiteraard direct getest.

Voor een B2B leadgeneratiecampagne voor een klant (administratiekantoor) waren de resultaten verbluffend. Normaal gesproken betaalden we tussen de €35 – €45,- per lead met een redelijk geoptimaliseerde conversiecampagne. In één dag haalden we met de Lead Ad (zelfde doelgroep & optimalisatie) maar liefst 10 leads binnen voor €3,29 per stuk!

Daarnaast heb ik ook onderstaande advertentie aangemaakt bij wijze van test. Het leverde mij in één dag 31 inschrijvingen op voor €1,45 per stuk. Alle inschrijvingen gaven bovendien secundair aan zich ook in te willen schrijven voor onze nieuwsbrief. Not bad. Echter verraadde de matige CTR (1,54%) en Relevantiescore (2) dat er nog veel ruimte voor verbetering was.

To be continued…

Lead Ads: waarvoor kun je ze inzetten?

Leads verzamelen natuurlijk! Ok dat is een beetje een open deur maar daar komt het wel op neer. Je kunt Lead Ads inzetten voor de volgende doelen:

Leads verzamelen voor:

  • sales campagnes
  • opt-in nieuwsbriefinschrijvingen
  • whitepapers
  • winacties
  • etcetera…

De mogelijkheden zijn eindeloos. Omdat je zelf je formulier kunt samenstellen en daarnaast nog (optioneel) drie vragen kunt stellen (multiple choice en open vragen) is het volledig aan jou om te bepalen hoe je ze in wilt zetten en welke gegevens je wilt verzamelen. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om eigen disclaimers op te nemen.

Handleiding: zo maak je een Lead Ads campagne

Dan nu het belangrijkste; onderstaand een complete handleiding voor het maken van een Lead Ads campagne.

Ps. Laat je dit liever aan de professionals over? Neem gerust contact op om (vrijblijvend) de mogelijkheden te bespreken.

Stap 1: Lead Ads campagne aanmaken in Power Editor

Lead Ads zijn op dit moment alleen beschikbaar via de Power Editor. Als Lead Ads voor jou beschikbaar zijn zie je nu in de Power Editor als je een nieuwe campagne aanmaakt en een campagnedoel moet selecteren de optie Leads genereren.

Stap 2: Advertentieset aanmaken binnen de campagne

Zodra je campagne is aangemaakt kun je een advertentieset gaan aanmaken. Wat opvalt is dat je hier gevraagd wordt om een Facebook-pagina te koppelen. Normaal gesproken gebeurt dit op advertentieniveau maar voor Lead Ads dus op advertentieset niveau.

Zodra je een pagina hebt gekoppeld krijg je een pop-up met de Lead Ad voorwaarden die je moet accepteren (linkje)

Budget: voor leadgeneratie zijn de gebruikelijk bdugetopties beschikbaar: budget per dag of een looptijdbudget.

Planning: ook de planning opties zijn zoals gebruikelijk. Je kunt een start en einddatum en tijd invullen en optioneel ervoor kiezen om de advertentieset volgens een schema weer te geven.

Doelgroep: selecteer de doelgroep die je wilt bereiken.

Plaatsing: hier valt direct op dat je alleen de keuze hebt om de campagne weer te geven op het ‘Nieuwsoverzicht voor mobiele apparaten’. Lead Ads zijn dus mobile-only en Facebook-only.

Je kunt er wel voor kiezen om je advertentie alleen weer te geven op alle mobiele apparaten, alleen Android-apparaten of alleen iOS-apparaten (Apple). Wat opvalt is dat featurephones niet beschikbaar is. Smartphones-only dus.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om alleen te vertonen aan mensen die zijn verbonden met Wi-Fi. Hoewel dit in het verleden voor mobiele conversiecampagnes soms een slimme keuze was (zeker als het laden van je websitebestemming veel data kost) kun je deze nu gerust uitgevinkt laten. Immers hoeft er geen website meer te worden geladen! Hoera!

Optimalisatie & prijzen: hier heb je twee keuzes; je kunt Facebook vragen om de advertentieset te optimaliseren voor Leads of voor klikken. Hoewel de logische optie is om te optimaliseren voor leads (dit is immers je doel) kan het wel zijn dat binnen sommige campagnes optimaliseren voor klikken verstandiger is. Met name indien de kosten per lead relatief hoog zijn (en je dus veel weergaven nodig hebt voor het scoren van een lead) kan Facebook moeite krijgen met optimaliseren. In dit geval kan het beter zijn om te optimaliseren voor klikken.

Daarnaast moet je kiezen voor een prijsstelling:

  • Krijg de meeste leads voor de beste prijs (Facebook laat je advertentie zien aan de mensen die het meest waarschijnlijk je doel voltooien)
  • Stel het bedrag in dat een lead voor je waard is (Facebook laat bij een laag bod je advertentie zien aan de mensen die het meest waarschijnlijk je doel voltooien, bij een hoog bod zal Facebook minder optimalisatie toepassen).

Over het algemeen zit je hier veilig met ‘meeste leads voor de beste prijs’. Zeker voor je eerste campagnes waarbij je nog niet weet hoeveel een lead je gemiddeld zal kosten. Dit kan wel later een optie zijn om te proberen als je campagne loopt en je de kosten per lead nog iets omlaag wilt krijgen of als je de kwaliteit van leads tegenvalt (dan stel je een hoog bod in).

Geavanceerde weergave: hier kun je nog kiezen om je campagne versneld weer te geven. Let op: dit heeft een negatief effect op de CPM. Facebook zal andere bieders eerder overbieden en daarmee krijg je minder impressies voor het hetzelfde budget.

Stap 3: Lead Ad advertentie maken

Een Lead Ad bestaat uit de volgende zichtbare elementen:

  • Tekst: dit wordt weergegeven bovenin je advertentie
    Tip: bied meer context dan in een normale advertentie aangezien je de kijker vraag direct actie te ondernemen. Geef ook een duidelijke stimulans (bijvoorbeeld coupon of korting) in je tekst en maak het waardevoorstel helder (what’s in it for me?).
  • Kop: dit is titel onder het plaatje
  • Linkbeschrijving: dit is de grijsgedrukte tekst onder de titel onder het plaatje
  • Afbeelding: deze is in hetzelfde formaat als een normale link advertentie (1200 x 628px)
  • CTA-knop:
    – Nu aanvragen
    – Downloaden
    – Vraag om een citaat (zou Facebook hier ‘offertevoorstel’ mee bedoelen?)
    – Meer informatie
    – Registreren
    – Abonneren

Stap 4: Leadformulier maken

In plaats van mensen te linken naar een formulier op je website vullen mensen dus direct een formulier in op Facebook. Dit formulier dien je eerst zelf aan te maken. Ik loop je door het proces.

  1. Zodra je op ‘Nieuw formulier maken’ hebt geklikt verschijnt er een pop-up. Je geeft je formulier een naam en selecteert een taal. Klik volgende.
  2. Nu kun je selecteren welke informatie je wilt hebben. Standaard is E-mailadres en volledige naam maar dit kun je uitbreiden. Tip: vraag alleen wat je ook echt nodig hebt en niet meer!
    Formulier Lead Ads
  3. Een leuke extra functie is dat je ook extra vragen kunt stellen (maximaal 3). Facebook heeft al een aantal standaard vragen gemaakt maar je kunt ook zelf een vraag maken door op ‘Add Custom Question’ te klikken. Je kunt het antwoordenveld leeg laten voor een open vraag of meerder opties invoegen voor een multiple-choice vraag.
  4. In de volgende stap wordt je gevraagd om een link naar het privacybeleid van je bedrijf. Aangezien je persoonlijk informatie verzamelt is dit verplicht. Daarnaast kun je zelf nog een extra disclaimer toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld vermelden dat de mensen die hun telefoonnummer geven door je bedrijf telefonisch zullen worden benaderd.
  5. Als laatste geef je de link naar je website. Als mensen de advertentie hebben doorlopen verschijnt er nog een knop om naar je website te gaan. Zo levert de Lead Ad dus toch nog websiteverkeer op!
  6. In het laatste scherm controleer je de opties en kun je het formulier aanmaken.

Tips voor formulieren

  • Hoewel ik dit zelf nog niet heb geprobeerd is het logisch om te testen met verschillende formulieren om te achterhalen wat leidt tot de laagste kosten per lead.
  • Vraag alleen om die informatie die je ook echt nodig hebt. Elke klik teveel leidt tot afhakers!
  • Gebruik zoveel mogelijk multiple-choice vragen en geen open vragen omdat de gebruiker dan moet typen.
  • Bij multiple-choice vragen is het goed het aantal opties te beperken tot 3 of 4 zodat de kijker niet hoeft te scrollen.

Stap 5: Leads downloaden

De leads die Facebook nu voor je verzamelt kun je downloaden via de Publicatietools van de Facebook-pagina gelinkt aan de Lead Ad.

Gebruik onderstaande link (‘paginanaam’ vervangen) om hier direct heen te gaan: https://www.facebook.com/paginanaam/publishing_tools/

Op deze pagina vind je de ‘Formulierbibliotheek’. Hier vind je het formulier dat je hebt aangemaakt in terug en kun je het downloaden.

Formulierenbibliotheek

Het formulier zelf is een .csv (kommagescheiden bestand) welke je in Excel kunt openen en bewerken.

Final thoughts

In mijn opinie heeft Facebook met de Lead Ads een belangrijke stap gezet. Het was voorheen echt lastig om een mobiele leadgeneratie campagne aan de praat te krijgen terwijl een groot deel van de mensen Facebook exclusief mobiel gebruikt. Bovendien heeft Facebook het imago geen goed conversieplatform te zijn. Het zou zomaar kunnen dat Lead Ads daar definitief verandering in aan zullen brengen.

Heb jij nog een mening over Lead Ads? Of wil je jouw resultaten / gedachten delen? Ik hoor het graag!