Facebook is werelds meest geavanceerde social advertentieplatform. Helaas zie ik maar al te vaak dat ondernemers en marketeers de krachtigste functies van Facebook Ads, zoals Facebook retargeting (beschikbaar sinds oktober 2013), simpelweg niet weten te vinden. Eeuwig zonde want juist je websitebezoekers vormen een zeer interessante doelgroep. Zeker als je je bedenkt dat gemiddeld circa 98% van je websitebezoekers niet direct converteert. In dit artikel leer ik je hoe je een Facebook’s retargeting campagne opzet. Daarnaast geef ik je ook 3 slimme retargeting-campagnetips om direct je eerste succesvolle campagne te kunnen starten!

Facebook retargeting: zo werkt het!

Facebook biedt adverteerders de mogelijkheid om de bezoekers van jouw website op Facebook te ‘retargeten’. Dit werkt als volgt: je installeert een Facebook retargetingpixel op je website (zoals je waarschijnlijk ook een Google Analytics code hebt geïnstalleerd). Zodra deze pixel is geïnstalleerd kan Facebook zien welke Facebook gebruikers je website bezoeken (aan de hand van cookies). Hierna is het voor jou mogelijk om aan deze personen op Facebook een advertentie te vertonen. Binnen deze lijst van personen is het ook weer mogelijk om te segmenteren. Zo kun je een aparte doelgroep maken voor personen die een bepaalde pagina hebben bezocht op je website, of personen die je website hebben bekeken binnen een bepaalde tijdspanne (maximum is 180 dagen). Daarnaast kun je ook de gewone Facebook targeting opties blijven gebruiken (voorbeeld: alleen de vrouwelijke bezoekers van je website retargeten, of alleen bezoekers uit een bepaald land).

[Tweet “98% van je websitebezoekers converteert niet. Facebook retargeting biedt een oplossing…”]

Facebook retargeting: stappenplan (15-20 minuten)

Stap 1: Retargetingpixel aanmaken

Ga naar Facebook.com/ads/manage om te beginnen. Eerst moet je jouw account selecteren (let op: je kunt maar 1 retargetingpixel per account maken), op de volgende pagina klik je in het menu in de linkerkolom op ‘Doelgroepen’. Vervolgens klik je op ‘Maak een aangepaste doelgroep’. In de ‘pop-up’ die verschijnt kies je de middelste optie ‘Websiteverkeer’. Vervolgens dien je de voorwaarden te accepteren en klik je ‘Remarketingpixel voor het web maken’.

Stap 2: Retargetingpixel installeren op je website

Op de volgende pagina staat de pixelcode die je dient te installeren op je website(s). Je kunt de code kopiëren en/of direct doorsturen naar je websiteontwikkelaar. Je dient de code die je van Facebook hebt gekregen zo te installeren dat deze op elke pagina van je website wordt opgeroepen (net zoals de Google Analytics code). De meeste gebruikelijke plek voor het plaatsen van deze code is in de header (tussen de <head> en </head> tags in de je websitecode).

Zodra je pixel is geïnstalleerd kun je nog controleren of dit goed is gebeurt met de gratis Google Chrome extensie ‘Facebook Pixel Helper‘.

Stap 3: Retargeting doelgroepen aanmaken

Zodra je pixel is geïnstalleerd zal Facebook beginnen met het registreren van je bezoekers. Nu kun je ook doelgroepen aan gaan maken van deze website bezoekers. Zo is het mogelijk om te retargeten op:

  • Iedereen die je website bezoekt (uiteraard later nog verder te specificeren met de ‘gewone Facebook targeting opties’ bij het maken van campagnes.)
  • Mensen die specifieke websites bezoeken (alleen van toepassing indien je de code op meerdere website hebt geïnstalleerd)
  • Mensen die alleen specifieke webpagina’s bezoeken (bijvoorbeeld een bepaalde productpagina, je blog of contactpagina)
  • Mensen die je website in een bepaalde periode niet hebben bezocht
  • Aangepaste combinatie: opnemen & uitsluiten van combinaties van pagina’s. Voorbeeld: mensen die dit artikel hebben gelezen maar niet hebben doorgeklikt naar de Training Facebook Adverteren promotie onderaan deze pagina. (zie afbeelding)
Facebook retargeting doelgroep aanmaken

Heb jij dit artikel gelezen maar niet doorgeklikt naar de Training Facebook Adverteren call-to-action onderaan de pagina? Dan heb ik jou nu in deze doelgroep ‘gevangen’ en ga ik je op Facebook nogmaals verleiden de training te bekijken!

 

3 slimme Facebook retargeting-campagnetips

Nu je weet hoe je de Facebook retargetingpixel aanmaakt en installeert, en hoe je een ‘aangepaste doelgroep’ aanmaakt is het tijd om je eerste retargeting campagne aan te maken. Waar wat is nu een slimme retargeting strategie? En wat gaat het je kosten?

1.) Verleid bezoekers terug naar je site voor een conversie/doel

Retargeting is groot geworden binnen de eCommerce (webwinkels). Bezoekers die bepaalde producten hebben bekeken, of zelfs in de winkelmand hebben gelegd maar afhaakten zijn dan ook de voornaamste doelgroep binnen de retargeting. Zo staat Zalando bekend om haar retargeting campagnes op o.a. Facebook. Die leuke rode laarsjes die je net bekeken hebt maar niet afgerekend komen zodra je op Facebook inlogt weer prompt in je nieuwsoverzicht voorbij. Ook Marktplaats zet retargeting op Facebook in. Zo zocht ik enige tijd geleden een Mini classic (Mr. Bean auto) en even later schoof de een na de andere classic Mini voorbij op mijn Facebook (zie Tweet hieronder).

Nu zijn deze campagnes van Zalando en Marktplaats handmatig niet te doen aangezien het gaat om duizenden producten. Om deze reden gebruiken zij dan ook Facebook FBX. Een geavanceerde Facebook Ads Exchange die alleen toegangelijk is voor een select aantal mediabureau’s (zgn. Facebook Preferred Marketing Developers). Dus mocht jij ook een webwinkel hebben en net zoals Zalando en Marktplaats volledig geautomatiseerde retargeting campagnes rond producten op willen zetten op Facebook dan heb ik (waarschijnlijk) slecht nieuws. Hiervoor zul je namelijk flinke budgetten nodig hebben en een bij de FBX aangesloten mediapartner.

Gelukkig blijven er wel genoeg mogelijkheden over die niet veel tijd hoeven te kosten. Denk daarbij aan het retargeten van bezoekers van een bepaalde productcategorie of bezoekers die wel al een winkelmandje hebben bezocht maar daarna zijn afgehaakt. Deze doelgroepen kun je eenvoudig aanmaken met behulp van de URL regels die je in kunt stellen bij het aanmaken van een retargeting doelgroep.

Uiteraard hoef je net per se een webwinkel te hebben. Het kan ook zijn dat je bezoekers die een bepaalde websitepagina hebben bezocht maar niet doorklikten op je ‘call-to-action’ alsnog wilt overhalen door de call-to-action te herhalen op Facebook.

Voorbeelden van website ‘call-to-actions’:

  • Contact opnemen
  • Whitepaper downloaden
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Lid worden of donateur worden
  • Volgend blogartikel lezen
  • Etc.

2.) Converteer je websitebezoekers tot Facebook fan

Facebook heeft speciaal voor het verkrijgen van nieuwe fans de zogenaamde Page Like Ad. Nu is het anno 2015 niet langer de kunst om te zorgen voor zoveel mogelijk fans maar voor fans die er echt toe doen. Dit komt met name doordat Facebook het gemiddelde organische bereik van pagina’s flink heeft teruggeschroefd waardoor de personen die weinig of geen affiniteit vertonen met jouw pagina op Facebook ook geen berichten meer te zien krijgen. Juist om deze reden kan het interessant zijn om je websitebezoekers te converteren tot Facebook fan. Deze mensen zijn immers al (tot op zekere hoogte) bekend met jouw organisatie.

Denk bij het aanmaken van deze campagne wel goed na of je deze aan al je websitebezoekers vertoond of alleen aan bezoekers van bepaalde pagina’s. Daarnaast kun je met behulp van de gewone Facebook targetingopties ervoor zorgen dat je wel echt jouw doelgroep uit al je websiteverkeer filtert (bijv. man/vrouw, bepaalde leeftijden, woonplaats etc.)

Facebook page like advertentie

Facebook retargeting: pagina vind-ik-leuk advertentie

Uitsluiten bestaande Facebook fans
Mocht je een Facebook retargeting campagne opzetten voor het verkrijgen van nieuwe fans is het natuurlijk wel zo slim om ervoor te zorgen dat bestaande fans je advertentie niet te zien krijgen. Bij het aanmaken van een campagne vind je bij doelgroepopties onder ‘Connecties’ de mogelijkheid om alleen aan de mensen ‘die niet zijn verbonden met je pagina’ de advertentie te vertonen. Standaard staat dit goed ingesteld bij dit type advertentie dus niet aankomen!

3.) Maak met Facebook retargeting je blog tot een succes

Facebook retargeting lezers teruglokken

Facebook retargeting: lezers teruglokken

 

Steeds meer bedrijven hebben een actief blog in het kader van content marketing en online vindbaarheid (SEO). Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar hoe zorg je ervoor dat je blog ook goed gelezen wordt (en blijft?) Ook dit is iets waar Facebook retargeting van pas kan komen. Denk daarbij aan het retargeten van lezers van bepaalde artikelen (bijv. binnen een bepaald onderwerp) wanneer er een nieuw artikel binnen dit onderwerp verschijnt. Uiteraard zou het mooi zijn om deze mensen te converteren tot Facebook fan (zie tip 2) of ze te verleiden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief (tip 1) maar juist retargeting kan ervoor zorgen dat je de normaal verloren gewaande doelgroep weer terughaalt naar je web blog. Bovendien mag je rekenen op een positieve CTR (Click-Through-Rate) aangezien deze mensen duidelijk interesse hebben getoond in gelijksoortige content.

Uitgelicht: training Facebook marketing

Helaas laten veel bedrijven als het op Facebook adverteren aankomt veel kansen liggen en geven veel geld uit aan slecht doordachte campagnes. Door te leren werken met de professionele Facebook advertentie tools zoals de Power Editor en Ads Reports zul je in staat zijn veel meer resultaat te halen uit hetzelfde budget. Deze training zal zich dan ook razendsnel terugverdienen! Bekijk onze trainingen.