Onlangs introduceerde Facebook een nieuw advertentie-format; de ‘multi-product ads‘. Inmiddels heb ik voor klanten en mijzelf aardig kunnen testen met deze nieuwe ads en de resultaten zijn geweldig! Multi-product ads zijn, zoals de naam impliceert oorspronkelijk bedoelt voor het onder de aandacht brengen van meerdere producten, echter blijken deze ads ook geweldig te werken voor het promoten van je blogartikelen en dat maakt ze ook zeer geschikt voor B2B marketing. In dit artikel leg ik uit wat Facebook multi-product advertenties precies zijn en hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

[Tweet “Verkopen via Facebook is winstgevender met multi-product ads! Hier lees je hoe je het aanpakt!”]

Verkopen op Facebook; waarom het 9 van de 10 keer mis gaat!

Ik krijg regelmatig het verzoek of Geheim van de Smith ze kan helpen met verkopen op Facebook. Dat is natuurlijk geen vreemde vraag maar toch gaan er bij mij dan direct alarmbellen af en ben ik heel voorzichtig in het aannemen van een dergelijke opdracht. Begrijp mij niet verkeerd, ik heb regelmatig gezien dat sales campagnes op Facebook een positief resultaat opleveren maar nog veel vaker dat dit niet gebeurt. Het is dan ook niet gek dat er met name binnen het MKB scepsis bestaat over of Facebook überhaupt een goed sales-platform is.

Echter weet ik heel goed waar het 9 van de 10 keer mis gaat: Facebook ads worden ingezet op doelgroepen die nog lang niet ‘klaar zijn’ om iets van je te kopen. Hoe goed je advertenties en targeting ook in elkaar steekt, als de ontvanger geen awareness heeft van jouw product/dienst of merk is de campagne gedoemd te mislukken.

Campagnes die succesvol zijn voldoen bijna altijd aan de volgende 3 kenmerken:

  1. De doelgroep van de campagne kent het merk en/of de producten/diensten.
  2. De doelgroep is eerder op Facebook bewerkt door de adverteerder (niet sales-, maar engagement-gericht)
  3. De doelgroep heeft een hoge affiniteit met de adverteerder (bestaande klanten, fans, websitebezoekers).

Voordat ik verder ga over hoe je een Facebook multi-product ads campagne opzet wil ik je dus op het hart drukken je niet te laten verleiden om een sales campagne in te zetten op doelgroepen die niet eerder van je hebben gehoord.

Twee Facebook multi-product ads voorbeelden

Voor ik uitleg hoe je multi-product ads maakt is het wel zo prettig om te weten wat het precies zijn. Dat zal ik illustreren aan de hand van een paar voorbeelden.

Facebook multi-product ads example 1

In bovenstaand voorbeeld heb ik een multi-product ad gemaakt voor de Facebook trainingen die ik aanbiedt. Zoals je ziet zijn het meerdere advertenties binnen één advertentie met de mogelijkheid om binnen de advertentie te bladeren. Bij een multi-product ad kun je 3 tot maximaal 5 producten toevoegen met elk een eigen link, plaatje, titel en beschrijving.

Wat natuurlijk erg mooi is dat ik met deze advertentie in staat ben om de drie verschillende trainingen uit te lichten binnen één ad. Elk van de drie trainingen leidt bovendien naar een unieke landingspagina wat de conversie ten goede komt!

Facebook multi-product ads example 2

In dit voorbeeld heb ik de multi-product ads anders ingezet. Namelijk ter promotie van mijn laatste 4 blogs. Ik heb gemerkt dat het op deze manier promoten van mijn blogs (en die van klanten) zorgt voor betere resultaten (lagere kosten per klik naar website, hogere CTR’s en relevance scores) dan als ik voor elke blog een aparte advertentie maak.

Voor een deel is dit te verklaren omdat het gaat om nieuw soort advertentieformat die omdat hij nieuw is ook opvalt. Maar een meer interessante verklaring is dat omdat je de doelgroep meer keuze biedt de advertentie ook relevanter wordt ervaren. ‘Voor ieder wat wils‘ zoals we in Nederland zeggen.

Zo maak je Facebook multi-product ads

Nu je weet wat multi-product ads en hoe je ze kunt inzetten is het tijd om aan de slag te gaan!

Voor het opzetten van je campagne kun je zowel de Facebook Ads Manager als de Facebook Power Editor gebruiken. Zelf gebruik ik de Power Editor omdat je hiermee sneller advertenties maakt, ook semi-offline kunt werken en omdat nieuwe functies altijd als eerste in de Power Editor beschikbaar komen.

Belangrijk om te weten is dat de multi-product ads alleen werken met de volgende 2 campagnedoelen:

  • Klikken naar website
  • Websiteconversies

Ik ga ervan uit dat je weet hoe je in de Power Editor een campagne en advertentieset instelt en dus ga ik direct verder met hoe je de multi-product advertentie maakt.

Standaard staan advertenties ingesteld op ‘Eén afbeelding en link’, dit verander je naar ‘Meerdere afbeeldingen en links’. Zodra je dat hebt gedaan ziet het er als volgt uit.

Facebook multi-product ads power editor

We gaan nu van boven naar beneden alle opties invullen.

Als eerste kun je het tekstveld invullen. Deze tekst verschijnt boven de verschillende advertenties zoals in onderstaand voorbeeld.

Facebook Multi-product ads tekstveld 2

Nu kun je de verschillende links en afbeeldingen voor de advertentiegroep gaan plaatsen. Zodra je een link plaatst zal Facebook proberen om automatisch een kop, beschrijving en plaatje in te vullen. Als dit niet is hoe je het wilt hebben kun je deze aanpassen zoals ik heb gedaan in onderstaand voorbeeld.

Facebook multi-product ads links en koppen

In bovenstaand voorbeeld zie je dat ik 4 advertenties heb gemaakt. Standaard geeft Facebook 3 advertenties weer maar door op het plus-symbool te klikken kun je er nog maximaal 2 extra maken.

Bestemmings-URL: dit is de link waar je wil dat mensen uitkomen als ze op de link klikken. Bijvoorbeeld naar de pagina van het product of de link naar het betreffende artikel.

Kop: deze text verschijnt direct onder het plaatje. Ruimte voor circa 56 tekens (incl. spaties) voordat deze wordt afgebroken met ‘…”.

Beschrijving: deze tekst verschijnt onder de kop. Er is ruimte voor circa 33 tekens (incl. spaties) voordat deze wordt afgebroken met ‘…”.

Afbeelding: hier kun je de afbeelding uploaden. De ideale dimensies zijn 600 x 600 px.
Tip: gebruik in je afbeeldingen ook een herkenbare stijl zoals ik heb gedaan met de blauwe overlay met een titel en het logo van Geheim van de Smith.

Facebook multi-product ads optimalisatie meer weergeven en weergave URL

Een interessante volgende keuze (zie boven) is om afbeeldingen en links automatisch te ordenen. In de meeste gevallen wil je dit aangevinkt laten staan. Dit betekend dat Facebook op basis van gebruikersfeedback (welke ad de meeste klikken krijgt) de ads gaat ordenen. Zo komen automatisch de meest populaire producten of artikelen vooraan te staan. In theorie betekend dit dat je advertentie zichzelf dus zal optimaliseren voor meer klikken en relevantie en dat is uiteraard goed nieuws!

Nadat een gebruiker door alle advertenties heen is gebladerd is er nog een laatste ‘Meer bekijken’ link. Hier kun je nog een extra link ingeven. Bijvoorbeeld de link naar een overzicht van soortgelijke producten of de link naar de blog. In deze laatste ad wordt automatisch de profielafbeelding geladen van je Facebook-pagina. Bij mij ziet dat er als volgt uit.

Facebook multi-product ads example 4

Hoewel ik de ‘Weergave URL heb ingesteld op geheimvandesmith.nl/trainingen zie je dat hij deze niet overneemt. Het lijkt erop dat Facebook hier geen linktekst na de schuine streep (/) overneemt. Als ik namelijk trainingen.geheimvandesmith.nl instel neemt hij dit wel gewoon over.

Multi-product ads tracking pixel

Het laatste wat je instelt zijn de tracking opties. Hier kun je eventuele URL tags plaatsen en je trackingpixel selecteren. Als je campagnedoel is ingesteld op ‘Websiteconversies’ heb je op advertentieset-niveau als een conversietrackingpixel ingesteld en kun je hier een additionele trackingpixel instellen. Zo kun je een pixel gebruiken voor het tracken van betalingen (ingesteld op advertentieset-niveau) en daarnaast nog een trackingpixel instellen voor bijvoorbeeld ‘Toegevoegd aan winkelwagen’ om een completer beeld te krijgen van hoe je campagne presteert en converteert.

Bonustip: zo plaats je een multi-product ad op je Facebook-pagina

Beheer jij een zakelijke Facebook-pagina? Facebook marketing specialist Sybren Smith leert je hoe je meer rendement haalt uit je pagina. Van strategie & content tot viral campagnes en adverteren.

Posted by Geheim van de Smith on maandag 20 april 2015

 

Mogelijk was je van plan om je multi-product ad campagne ook te targeten op de fans van je pagina. Dat is op zich geen slecht idee maar het is ook mogelijk om deze als organic post te plaatsen op je Facebook-pagina en zodoende gratis bereik te scoren bij je fans! (zie voorbeeld hierboven van een multi-product ad op de Facebook-pagina van Geheim van de Smith.

Zo plaats je een multi-product ad op je Facebook-pagina:

  1. Ga naar de Facebook Ads manager en klik op je multi-product ads campagne
  2. Selecteer vervolgens ‘Advertenties’ en klik op je multi-product ad
  3. Klik bij ‘Advertentietekst’ op ‘Advertentievoorbeeld’ en vervolgens op ‘Weergeven in nieuwsoverzicht (desktop).
  4. Je krijgt nu een demo van je advertentie te zien in je Facebook nieuwsoverzicht; klik vervolgens op ‘Delen’.
  5. Selecteer vervolgens ‘Delen op een pagina die jij beheert’ en selecteer je Facebook-pagina. Klik daarna op ‘Bericht’ om te plaatsen.
  6. Voilá! De multi-product ad staat nu op je Facebook-pagina en zal organisch worden weergegeven in het nieuwsoverzicht van je fans.

Nu ben jij aan zet!

Heb je dit artikel als zinvol ervaren of wil je jouw ervaringen met Facebook multi-product ads delen? Ik hoor het graag in een reactie hieronder!

En ‘sharing is caring’ uiteraard!