Met de nieuwe Facebook Paginastatistieken heb je inzicht in wanneer je Facebook fans online zijn. Als logisch gevolg posten veel beheerders nu massaal op die tijdstippen waarvan Facebook zegt dat de meeste fans online zijn; doorgaans rond lunchtijd en na etenstijd. Dat klinkt uiteraard ontzettend logisch, maar toch slaan we hier naar mijn mening de plank finaal mis.

Als je een ondernemer vraagt wie zijn concurrentie is op Facebook hoor je vaak de namen van de daadwerkelijke real-life concurrenten voorbijkomen. Ben je een tandarts, dan concurreer je met andere lokale tandartsen op Facebook. Hartstikke logisch toch?

Stel je deze vraag echter aan Chad Wittman (founder van EdgeRankChecker, een Facebookstatistiekentool met meer dan 550.000 aangesloten pagina’s) dan krijg je een heel ander, zelfs wat verrassend antwoord. Chad introduceerde het principe van de ‘Fan Overlap’. In het kort: de fans van jouw pagina’s zijn ook fan van andere pagina’s en tussen pagina’s onderling bestaat dus soms een overlap van fans.

Met welke pagina’s heb je fanoverlap?

Op het moment dat jij en een andere pagina één of meerdere fans ‘delen’ ben je elkaars Facebook-concurrent. Immers, jullie vechten samen om een plekje in dezelfde nieuwsfeed(s). En als de content van de andere pagina door Facebook als meer relevant (EdgeRank) wordt gezien, heb je de strijd verloren.

Chad geeft als tip om daarom na te gaan met welke pagina’s je de grootste overlap hebt en ervoor te zorgen dat je op andere tijden post en dus niet met ze concurreert. Voor $50 kan hij je vertellen met welke 5 top brands jij een fanoverlap hebt, maar ik betwijfel ten zeerste of deze data echt waardevol zijn. Je moet dan immers nagaan welke pagina’s op vaste tijdstippen posten en daaromheen gaan plannen en dat is eigenlijk niet te doen. Bovendien heb je een overlap met zo ontzettend veel pagina’s dat ik me afvraag of dit iets uithaalt. Toch is het principe van Facebook-concurrentie interessant. Ik kom hier later op terug.

Facebook Insights: wanneer zijn je fans online?

Eerder dit jaar lanceerde Facebook een nieuwe paginastatistiekenomgeving. Data die voorheen alleen middels tijdrovende exports en analyse beschikbaar waren, zijn nu sneller voorhanden. Zo ook de gegevens over wanneer je fans online zijn (ga naar facebook.com/paginanaam/insights > Tabblad Berichten). Hieronder zie je de gegevens voor de Facebookpagina’s van een tandarts, een beauty merk en onze eigen pagina. Zoek de verschillen…

Facebook pagina Geheim van de Smith

Facebook pagina Geheim van de Smith

Tandarts

Tandarts

Beautymerk

Beautymerk

Je ziet dat het verloop van de 24-uursgrafiek wanneer fans online zijn voor alle drie de pagina’s eigenlijk identiek zijn. De grafiek loopt op tot rond het middaguur (lunchtijd) en de tweede piek bevindt zich in de avond. In de nacht slapen we, veel mensen kijken vroeg in de ochtend even (bijv. in het OV of zelfs al in bed) en rond de lunch is er ook even tijd om te ‘socializen’. Het zwaartepunt van onze activiteiten op Facebook vindt plaats rond de uurtjes die we voor onszelf hebben; na het werk en na het eten.

Liever kalme dalen dan steile pieken

Mount_Everest

Met het principe van de fanoverlap (bepalen van je echte Facebook-concurrenten) en de data over wanneer je fans online zijn ben je misschien wat in verwarring geraakt. Want wanneer moet je dan je waardevolle content delen?

Nou, dus niet op de piekmomenten!

Waarom? We hebben geleerd dat jouw Facebook-pagina concurreert met andere pagina’s. We hebben ook geleerd dat de pagina’s waar jij het sterkst mee concurreert (grote fanoverlap / zelfde doelgroep) waarschijnlijk dezelfde piekmomenten zien in wanneer hun fans online zijn. Sterker nog; het lijkt erop dat de trends over wanneer we online zijn op Facebook gelijk zijn voor alle pagina’s.

De kans is groot dat veel paginabeheerders ervoor hebben gekozen om op deze momenten hun content te plaatsen vanuit de logische gedachte dat dit optimaal is. Dit is dus niet het geval.

Zo bepaal je jouw Facebook contentagenda

Met onderstaande tips bepaal je de goede momenten om jouw content te plaatsen.

Vermijd de hoge toppen

Hou rekening met de momenten waarop je fans online zijn, maar post je content als het even kan ook op afwisselende tijdstippen buiten de piekmomenten. Ontdek zelf wat voor je werkt.

Verplaats je in je fans

Daarnaast is het ook zaak per bericht na te denken over op welk moment van de dag deze het beste aankomt bij de doelgroep (lees: de meeste interactie oplevert). Timing is everything. Bijvoorbeeld; restaurants kunnen hun nieuwe daghap of weekmenu het beste rond 4-5 uur posten als mensen weer hongerig zijn en mogelijk nog geen plannen hebben voor het eten. In de ochtend moet ik nog niet denken aan biefstukken en net na de lunch heb ik ook geen trek.

Creëer beleving!

Planning is belangrijk, maar staar jezelf er niet blind op. De heilige graal is nog steeds relevante content waarmee je merkbeleving en interactie creëert. Dit zal door Facebook worden beloond met meer bereik, waarmee je jouw Facebook-concurrentie en real-life concurrentie te slim af zult zijn. Ongeacht op welk moment van de dag je je content plaatst.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Frankwatching.com

Facebook Reacties