Als je een advertentie maakt in Meta (Facebook en Instagram) wordt als je even niet oplet allerlei aanpassingen gemaakt aan o.a. je advertentiebeeld en copy dankzij het nieuwe ‘Meta Advantage+ Creative’. Deze tool maakt automatische aanpassingen aan je advertentie om de prestaties te verbeteren. Toch is het belangrijk om goed op te letten, want deze aanpassingen komen vaak niet overeen met je merkidentiteit en kunnen zelfs je advertenties flink verpesten. In dit artikel bespreken we de verschillende functies van Meta’s Advantage+ Creatives en waar je op moet letten als je deze gebruikt.
Wat is Meta Advantage+ Creatives?
Meta geeft het volgende aan:
Als je Advantage+-advertentiemateriaal toepast in Meta Advertentiebeheer, worden je afbeeldingen en video’s automatisch geoptimaliseerd naar versies waar je doelgroep waarschijnlijk interactie mee gaat hebben. Afhankelijk van de advertentie-indeling of de plaatsingen die je selecteert, zijn er verschillende verbeteringen van je advertentiemateriaal beschikbaar.
Het is echter zo dat deze aanpassingen niet altijd toegepast worden. Daarbij zijn ook niet alle aanpassingen toepasbaar bij elke plaatsing. Meta bekijkt of een aanpassing en welke aanpassing past bij de gebruiker, zodat de kans op een actie hoger wordt.
De verschillende Meta Advantage+ Creatives
Nadat je al het advertentiemateriaal aan je advertentie hebt toegevoegd in advertentiebeheer (afbeelding, video, carrousel, primaire tekst, beschrijving en kop), scroll je omlaag naar het gedeelte Advantage+ Advertentiemateriaal en klik je op ‘Bewerken’.
Je krijgt nu alle mogelijke verbeteringen te zien die Meta Advantage+ Creative biedt. Zie bijvoorbeeld onderstaand:
Hier onder gaan we de verschillende aanpassingen één voor één langs.
Afbeeldingssjablonen
Meta past afbeeldingssjablonen toe waarin de door jouw aangeleverde teksten, primaire tekst en koppen, op andere plekken worden weergeven. Het voordeel hiervan is dat afbeelding van de advertentie groter wordt en daardoor een groter deel van het beeldscherm beslaat. Hierdoor heb je een grotere kans om op te vallen bij jouw potentiële klanten. Het nadeel is dat dit een ‘eenvoudige’ opmaak is: tekst met een achtergrond. Wanneer je niet handmatig deze kleuren aanpast, kant deze sjabloon in conflict zijn met het merk waarvoor je adverteert.
✅ Je advertentie beslaat meer ruimte van het beeldscherm
❌ Het sjabloon komt vaak niet overeen met je huisstijl
Catalogusitems toevoegen
Deze functie is alleen beschikbaar als je toegang hebt tot een catalogus. Meta laat, onder de door jou gekozen afbeelding, een catalogus zien. Het fijne hieraan is dat je niet persé een catalogus advertentie hoeft op te zetten. Het nadeel hieraan is dat, als je toegang hebt tot meerdere catalogi, Meta Advantage+ Creative zelf een catalogus aan de advertentie koppelt. Dit hoeft dan niet de catalogus van de juiste adverteerder te zijn. Let hier daarom goed op en controleer altijd welke catalogus Meta heeft geselecteerd.
✅ Je hebt geen losse catalogus advertentie nodig
❌ Meta kan de verkeerde catalogus selecteren
Visuele Retouchering
Bij Visuele retouchering past Meta Advantage+ Creative automatisch de beeldverhouding van het advertentiemateriaal aan. Ook wordt tekst in de visual geanimeerd. Je ziet hierboven twee voorbeelden. Bij het linker voorbeeld is de door ons aangeleverde visual bijgesneden. Het logo komt daardoor groter in beeld. Een nadeel hiervan kan zijn dat je zelf al goed over je visual hebt nagedacht, waardoor de extra uitsnede van Meta je beeld verpest.
Bij het rechter voorbeeld zie je dat de tekst van het logo een overgang heeft gekregen. Dit is een, door Meta gemaakte, animatie van de tekst, waarbij de tekst van lichtblauw naar het Geheim van de Smith-blauw verkleurd. Mocht je zelf geen animator in je team, kan dit een uitkomst zijn. Maar dit kan ook in strijd zijn met je huisstijl.
✅ Kan een uitkomst zijn voor merken met weinig visuals
❌ De aangepaste beelden kunnen je beeldvisie verpesten
Tekstverbeteringen en Relevante Opmerkingen
Bij tekstverbeteringen worden de teksten die je hebt aangegeven (primaire tekst, kop of beschrijving) door Meta gerouleerd. Dit betekent dat een kop als primaire tekst wordt weergeven en een primaire tekst als beschrijving. Dit geeft Meta de kans om meerdere ‘opties’ van je advertentie te weergeven. Ook hier kijkt Meta weer naar welke optie beter werkt bij de gebruiker. Een nadeel is dat het misschien niet de bedoeling was om enkel de kop: ‘Actie geldig t/m …’ als primaire tekst te weergeven en je primaire tekst niet te laten terugkomen in de advertentie.
Bij de relevante opmerkingen worden, zoals de naam al zegt, de relevante opmerkingen onder de advertentie weergeven. Een voordeel is dat de advertentie eerder lijkt op een organisch bericht. Het nadeel kan zijn dat precies een negatieve opmerking wordt weergeven. Je hebt namelijk geen mogelijkheid om te kiezen welke opmerking wordt weergeven.
✅ Geeft Meta meerdere opties om te testen
❌ De roulatie doet af aan de boodschap van de advertentie
Afbeeldingsfilter
Meta past automatisch helderheid en contrast aan om afbeeldingen visueel aantrekkelijker te maken. Dit kan gaan om de temperatuur kleur van de afbeelding, het kan de afbeelding verscherpen, een vignette of juist een blur toevoegen. Dit kan de afbeelding duidelijker of beter maken, maar het kan ook de sfeer of boodschap van de afbeelding veranderen. Hoe de aanpassing er uiteindelijk uit komt te zien met het filter, is niet terug te vinden.
✅ De aanpassingen kunnen het beeld versterken
❌ Maar het kan je visual ook minder aantrekkelijk maken
Muziek
Meta kan muziek toevoegen aan je statische visual. Hierdoor is het mogelijk dat je met deze static, ook terecht komt in plaatsingen zoals Instagram Reels. Maar let wel goed op! In eerste instantie kiest Meta zelf welke muziek hij laat horen. Zo kan het voorkomen dat er ‘Happy Birthday’ wordt afgespeeld bij jouw advertentie van een uitvaart ondernemer. Om zoiets te voorkomen, kan je zelf in de muziekbibliotheek van Meta een nummer vinden die wel overeenkomt met je advertentie.
✅ Zorgt ervoor dat de static in Instagram Reels wordt weergeven
❌ Het nummer kan niet overeenkomen met jouw tone of voice
3D-Animatie
Bij de functie 3D-animatie, zoomt Meta als het ware in op jouw product of dienst. Zo wordt jouw static een video en wordt de ad daardoor weergeven op meerdere plaatsingen. Het nadeel van deze functie is dat maar weinig visuals in aanmerking komen voor deze functie. Daarbij is niet elke video mooi geanimeerd. De ondergrond van de sushi wordt op een bepaalde manier afgesneden, waardoor, bij de zoom, de onderkant lelijk in beeld komt.
✅ Zorgt ervoor dat de static in meerdere plaatsingen wordt weergeven
❌ Weinig afbeeldingen komen in aanmerking voor deze functie
Uitbreiden van Afbeeldingen
Het automatisch uitbreiden van afbeeldingen, om beter te passen in verschillende advertentieformaten, kan handig zijn. Meta vergroot met AI jouw afbeelding. Hier zie je dat onze vierkante afbeelding is aangepast naar een 4:5 formaat. Hierdoor beslaat de advertentie een groter oppervlak op het scherm van de gebruiker en val je meer op. We moeten toegeven, het ziet er in eerste instantie goed uit, maar voor de perfectionisten onder ons zie je het aangepaste stuk wel terug in de visual. Ook blijft het AI die je foto bewerkt. Een simpele gradiënt kan hij wel aan, maar een foto aanpassen kan nog tot onrealistische beelden leiden.
✅ Je valt meer op in de feed, want je beslaat meer oppervlak
❌ Het blijft AI en niet alles zal even realistisch bewerkt zijn
Conclusie en advies
Meta’s Advantage+ creatives bieden diverse tools om je advertenties te verbeteren. Zeker voor kleinere bedrijven met minder grafische bronnen. Maar de Advantage+ creatives brengen ook risico’s met zich mee. Het is daarom cruciaal om elke aanpassing kritisch te beoordelen en ervoor te zorgen dat deze in lijn is met je merkidentiteit en advertentiedoelen.
Wil je meer hulp bij het opzetten van je campagnes, of heb je grafische ondersteuning nodig? Ontdek het Geheim van de Smith! Neem vandaag nog contact met ons op en geef jouw bedrijf een boost op social media!
About The Author: Lotte van Zelst
Lotte versterkt het team binnen Geheim van de Smith zowel op creatief gebied, als op online marketing gebied, als Facebook media-buying specialist. Naast haar grote interesse voor de online (marketing) wereld ligt haar kracht namelijk ook bij het maken van creatieve video’s. Van het opzetten en redigeren van interviews tot het editen van een toffe campagne video. Lotte weet in een handomdraai de wensen van de klant om te toveren tot een creatieve video, die vervolgens ook nog in no-time zorgt voor social media successen!
More posts by Lotte van Zelst