Meta’s ‘Culture Rising’ rapport onthult sociale media marketing trends voor 2023
In een wereld waarin sociale media een steeds grotere rol speelt, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Meta (voorheen Facebook) heeft recent het ‘Culture Rising’ rapport uitgebracht, waarin de belangrijkste trends voor 2023 op het gebied van sociale media worden besproken. Het rapport onderzoekt de manieren waarop mensen hun identiteit, relaties, welzijn, werk, en waarden uiten en assertiever worden over hun aspiraties. Wij lazen er vele interessante inzichten voor marketeers die hun doelgroep op een meer authentieke en zinvolle manier willen bereiken.
In deze blogpost zullen we enkele van de belangrijkste inzichten uit het rapport bespreken en hoe marketeers in Nederland deze kunnen toepassen.
Onderwerpen die in deze blogpost aan bod komen zijn:
- Identiteit: hoe mensen hun identiteit verkennen door middel van discussies over lichamelijke integriteit, het herdefiniëren van de middelbare leeftijd, het omarmen van andere culturen en hoe voedsel ons verbindt
- Relaties: hoe mensen de typen, vormen en manieren waarop ze verbinding met anderen maken herdefiniëren
- Aspiraties: hoe mensen hun aspiraties rondom mentale gezondheid, betekenisvol werk, verbeteringen in huis, non-stop fitness en geldzaken laten zien
- Waarden: hoe mensen hun geleefde waarden tonen door comfort te zoeken in oude plekken, te pleiten voor actie rond basisrechten, tijd te besparen en om te gaan met planeet-gerelateerde angst
Identiteit – “identiteit gaat steeds meer over de reis”
In het rapport wordt beschreven hoe mensen hun identiteit steeds meer verkennen en hoe dit zich uit in discussies over lichamelijke integriteit, het herdefiniëren van de middelbare leeftijd, het omarmen van andere culturen en hoe voedsel ons verbindt. Marketingspecialisten kunnen inspelen op deze trend door bijvoorbeeld campagnes op te zetten die gericht zijn op body positivity, of door te laten zien hoe hun merk verschillende culturen omarmt. Mensen van middelbare leeftijd zijn namelijk voor 44% meer betrokken bij hun heritage ten opzichte van vorige generaties. Terwijl mensen verder gaan in het ontdekken van hun gevoel van eigenwaarde, is het voor merken belangrijk om ervoor te zorgen dat ze zich gezien en vertegenwoordigd voelen.
Relaties – “relaties staan tot de kern van geluk”
Het rapport beschrijft ook hoe mensen steeds meer de typen, vormen en manieren waarop ze verbinding met anderen maken opnieuw definiëren. Marketeers kunnen hierop inspelen door bijvoorbeeld content te maken die gericht is op community building. Ook kunnen ze samenwerkingsverbanden aangaan met influencers die passen bij de waarden van hun merk. We zien een algemene stijging in het vieren van bijzondere momenten in elkaars leven. Zo wordt het vieren van een doel voor 443% meer gedeeld op Instagram. Doe dit daarom ook voor je merk en betrek de community bij het behalen van je eigen merkdoelen. De gebruikers van Meta verfijnen hun relaties en beginnen deze opnieuw te onderzoeken. Het is daarom belangrijk voor merken om hetzelfde te doen. Bedenk daarom hoe je de interactie met je community start en onderhoudt, en overweeg of je nieuwe doelgroepen wil benaderen!
Aspiraties – “onze hoop en dromen motiveren ons om te blijven doen wat we doen”
Een ander belangrijk thema in het rapport is de manier waarop mensen hun aspiraties rondom mentale gezondheid, betekenisvol werk, verbeteringen in huis, non-stop fitness en geldzaken laten zien. Marketeers kunnen inspelen op deze trend door bijvoorbeeld campagnes op te zetten die gericht zijn op gezondheidsbewustzijn of door content te maken die gericht is op persoonlijke ontwikkeling. Mensen halen inspiratie uit verschillende bronnen, waaronder uit merken. Ze hopen inspiratie te kunnen halen uit het expertise van het merk. Biedt daarom je kennis aan om verbinding te creëren met jouw doelgroep!
Waarden – “Vanuit handelen naar onze waarden, laten we zien wat belangrijk is voor ons”
Tot slot beschrijft het rapport hoe mensen hun geleefde waarden tonen door comfort te zoeken in oude plekken, te pleiten voor actie rond basisrechten, tijd te besparen en om te gaan met planeet-gerelateerde angst. Marketingspecialisten kunnen inspelen op deze trend door bijvoorbeeld campagnes op te zetten die gericht zijn op duurzaamheid of door te laten zien hoe hun merk zich inzet voor de basisrechten van de mens. In dit kader zien we bijvoorbeeld een stijging van 111% op het topic “vrouwen in het bedrijfsleven”.
Wat de rol van een merk is in de samenleving is constant in beweging. Tegenwoordig zien mensen je merk steeds meer als onderdeel van de community op globaal, lokaal en digitaal niveau. Enerzijds wordt er daarom steeds meer van merken verwacht dat ze weten waar ze voor staan. Anderzijds staan mensen steeds meer open voor merken om hen te helpen in het uitdragen van hun eigen waarden. Laat daarom zien waar je voor staat!
Het ‘Culture Rising’ rapport van Facebook biedt een inzichtelijke blik op de trends van 2023 en biedt merken mogelijkheden om hun gebruikers op een authentieke en betrokken manier te bereiken. Door zich te richten op de gebruikerswaarden en de kernwaarden van hun merk te tonen, kunnen marketeers deze trends omzetten in kansen en hun merk en gebruikerservaring versterken.
Wil je meer weten over het rapport of hoe je deze trends kunt gebruiken voor jouw social media marketing? Lees dan het volledige rapport via deze link: https://www.facebook.com/business/news/insights/culture-rising-2023-trends-report.
About The Author: Mick Brok
Mick versterkt het team van Geheim van de Smith met zijn inzicht in merkstrategie en zijn analytische denkvermogen. Je ziet hem vooral van blijdschap door het kantoor springen bij een stijgende ROAS voor één zijn eCommerce klanten. Hij is daarom continu bezig met het bedenken van creatieve oplossingen voor het verbeteren van de campagneprestaties op social media en Google!
More posts by Mick Brok