Influencer marketing is booming maar er kleven ook nadelen aan. Zo ben je afhankelijk van het organische bereik van je influencer en dat kan soms flink tegenvallen. Zeker als je met micro-influencers samenwerkt. Gelukkig is er het recent ge-update ‘Meta Samenwerkingscentrum’ waarmee je meer kunt halen uit de samenwerkingen met influencers met branded content ads. In dit artikel lees je wat de voordelen zijn en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt.

De voordelen van branded content advertising

Door via Samenwerkingscentrum de connectie te maken met de influencers waar je mee samenwerkt krijg je de mogelijkheid om:

  1. te adverteren met content die is gedeeld door influencers (waarin jouw bedrijf is getagd)
  2. advertenties direct te targeten op zijn of haar recente ‘engagers’ (mensen die betrokken zijn bij de influencer) en lookalikes daarvan (mensen die hier op lijken).
  3. advertenties te maken vanuit het account van de influencer die niet zichtbaar zijn op zijn/haar profiel.

Daarnaast bieden branded content ads ook betere prestaties:

  • Meta ziet gemiddeld een daling van 3.9% in de kosten per aankoop voor ads met het betaald partnership label vergeleken ads zonder dit label.
  • Meta ziet een 90% kans op toename in het aantal gemeten conversies.
  • Adverteerders die branded content ads inzetten zien gemiddeld 57% verhoging in verkoop.

Tip: via deze link kun je nog meer interessante statistieken en studies vinden voor deze speciale advertentie type.

De anatomie van branded content ads

Branded content ziet er net even anders uit dan een organische post met merkinhoud. Onderstaand zie je precies de verschillen op Instagram.

Organic vs. paid branded content op Instagram

Op Facebook ziet het er als volgt uit:

Branded content op IGTV en in Stories ziet er als volgt uit:

Stappenplan: aan de slag met branded content ads

Om te kunnen adverteren met branded content dien je een aantal stappen te volgen:

  1. Checklist: linken Facebook en zakelijk Instagram profiel
  2. Instellen Samenwerkingscentrum
  3. Connectie leggen met een maker (influencer)
  4. Briefen influencer
  5. Advertentiecampagne opzetten
  6. Nieuwe advertentie maken
  7. Bestaand bericht gebruiken

1. Checklist: linken Facebook en zakelijk Instagram profiel

Voordat je aan de slag kunt is het belangrijk dat je Instagram profiel is ingesteld als zakelijk account en gelinkt met je Facebook pagina. Dit geldt ook voor de Facebook-pagina en het Instagram account van de influencer. Alleen Instagram accounts die zijn ingesteld als zakelijk profiel komen in aanmerking voor advertenties met merkinhoud. Je kunt je account omzetten naar een zakelijk profiel onder ‘instellingen’, ‘account’ en de knop ‘overschakelen naar zakelijk account’. Vervolgens kun je het zakelijke account koppelen aan de Facebook pagina onder ‘pagina instellingen’, ‘Instagram’ en de knop ‘account koppelen’. Nu ben je klaar om een bedrijf te machtigen voor branded content.

2. Instellen Samenwerkingscentrum

De volgende stap is het opzetten van het samenwerkingscentrum. Door hier accounts van influencers toe te voegen kun je gebruik maken van organische content met een ‘betaalt partnerschap tag’ voor het maken van advertenties. Daarnaast kun je advertenties inzetten via het kanaal van de influencer, zonder dat deze verschijnen in de organische feed van de influencer.

Als het Instagram account van het merk of bureau is gekoppeld aan de bedrijfsmanager hebben zij toegang tot het samenwerkingscentrum. Hiervoor doorloop je een eenmalige configuratie waarbij alle Instagram accounts die gekoppeld zijn aan de bedrijfsmanager worden geverifieerd. Wanneer je al eens een bedrijfsmanager account van een influencer hebt gekoppeld, zal deze automatisch in de lijst met te verifiëren accounts verschijnen. Zodra de configuratie is doorlopen ben je klaar om influencers toe te voegen aan de lijst van accounts.

3. Connectie leggen met een maker (influencer)

Je kunt nieuwe makers aan het samenwerkingscentrum toevoegen door naar het ‘makers’ tab te gaan onder de kop ‘samenwerkingen’. Je vindt hier een overzicht van alle makers die aan je bedrijfsmanager gekoppeld. Ook kun je hier nieuwe makers toevoegen door op de knop ‘maker toevoegen’ te drukken. Door het Instagram account van de maker op te zoeken en je eigen bedrijf te selecteren kun je toestemming vragen aan de maker voor het gebruik van branded content.  

4. Briefen influencer

Zodra het verzoek is uitgestuurd verschuift deze naar de knop ‘in behandeling zijnde toestemming’ in het overzicht van de makers. De maker kan vervolgens het verzoek accepteren binnen zijn professionele account. Hiervoor gaat de maker naar zijn instellingen en vervolgens naar ‘bedrijf’ of ‘maker’. Onder ‘advertenties met merkinhoud’ staat bij ‘merkpartners’ nu het verzoek voor toestemming om te adverteren. Zodra de maker dit verzoek heeft geaccepteerd, verplaatst deze uit de ‘in behandeling zijnde toestemming’ lijst naar het overzicht van makers als ‘actief’. Nu is de samenwerking actief en kun je beginnen met het inzetten van branded content ads!

5. Advertentiecampagne opzetten

Om van start te gaan met je eerste branded content ads zet je een campagne op in ads manager. Hiervoor kun je binnen Instagram gebruik maken van alle campagnedoelen zoals je gewend bent. Binnen Facebook zijn er een paar beperkingen op het gebruik van de campagnedoelen ‘App installaties’, ‘Leadgeneratie’ en ‘Evenement reacties’. Deze doelen zijn binnen Facebook alleen te gebruiken wanneer je een nieuwe ad opmaakt en werken dus niet bij het gebruik van organische posts. Zodra je een campagne hebt opgezet en de advertentie sets hebt ingericht kun je beginnen aan het opzetten van branded content ads.

6. Nieuwe advertentie maken

Als je een nieuwe advertentie wil creëren om in te zetten via het kanaal van de maker open je het creëer scherm binnen het tabblad advertenties. Normaalgesproken zou je als eerst je eigen Facebook pagina en Instagram account selecteren. Omdat je nu gebruik wil maken van het kanaal van de maker selecteer je hier de Facebook pagina en het Instagram account van de maker. Zodra je deze selecteert verschuiven de Facebook pagina en het Instagram van de adverteerder automatisch naar ‘partner Facebook pagina’ en ‘partner Instagram account’. Vervolgens kun je je advertentie inrichten.

7. Bestaand bericht gebruiken

Wanneer je gebruik wil maken van een organische post van de maker beloop je een andere route. In dat geval selecteer je eerst de Facebook pagina en het Instagram account van de adverteerder. Bij het opmaken van de advertentie kies je vervolgens de optie ‘bestaand bericht gebruiken’. Bij het selecteren van het bericht is er een nieuw tabblad beschikbaar met ‘merkinhoud’. Hier vindt je alle organische posts van makers waarin de adverteerder getagd is als betaalde partner bij de opzet van het organische bericht. Door een bericht te selecteren kun je deze inzetten als advertentie via het kanaal van de adverteerder en de maker. Welke kanalen je wilt inzetten kun je bepalen onder de knop ‘plaatsing bewerken’.

Voor een uitgebreide handleiding incl. screenshots kun je deze PDF downloaden die wij als Meta Business Partner toegestuurd hebben gekregen. Succes met het opzetten van je eigen branded content ads!