Onderstaand artikel is voor 90% geschreven door Chat GPT en gefinetuned door Geheim van de Smith.

Het belang van sterke copy op Facebook en Instagram

Advertentieteksten schrijven is een belangrijke taak voor online adverteerders. Een goede advertentietekst is namelijk cruciaal voor het aantrekken van de juiste doelgroep en het bereiken van de juiste doelstellingen. Maar het schrijven van een effectieve advertentietekst is niet altijd gemakkelijk. Daarom hebben wij een ad copy generator ontwikkeld die werkt met Chat GPT.

In dit artikel zullen we ingaan op hoe wij dit hebben gedaan en hoe deze generator kan helpen bij het schrijven van snelle en effectieve advertentieteksten.

Ga naar de Facebook en Instagram copy generator powered by Chat GPT

AI is de grote disruptor op het gebied van online marketing

AI heeft een enorme impact op de wereld van online marketing en advertising. Zo gebruiken Meta en Google al jaren AI in de systemen die bepalen wie welke advertenties te zien krijgt. AI is voor Meta en Google een efficiente manier om de enorme hoeveelheden data die ze verzamelen ook te kunnen gebruiken om te voorspellen welke gebruikers bijvoorbeeld in de markt zijn voor een nieuwe auto, een nieuwe bank, een verzekering etc.. Dankzij AI zien we dus meer relevante advertenties en in de digital ad space is het dus zo dat AI al voor een groot deel verantwoordelijk is voor de targeting van onze campagnes.

Als media planner / media buyer is de rol dan ook verschoven de laatste jaren en zijn we meer bezig met het zorgen dat de data tracking goed is geregeld en de marketing strategie is vertaald naar de juiste campagnedoelen en optimalisaties. De rest van de tijd besteden we aan het maken van creative assets (beeld en tekst) en het rapporteren.

Maar met de lancering van Chat GPT kreeg AI plotseling ook een creatief element. En dat was even schrikken voor velen (waaronder veel copywriters) want een conversatie met Chat GPT voelt echt natuurlijk aan. Hij begrijpt precies wat je schrijft, doet precies wat je vraagt en werkt razendsnel. Of het nu 3 eenvoudige recepten zijn voor een Poke bowl of 5 captions voor een Instagram post.

Hoe ChatGPT kan helpen om snel goede advertentieteksten te schrijven

ChatGPT is specifiek ontwikkeld om te communiceren in de menselijke taal. Dit maakt het een ideale tool voor het schrijven van advertentieteksten, aangezien het snel en effectief teksten kan genereren die aansluiten bij de specifieke wensen en doelen van de adverteerder.

Hierbij merk je wel dat het heel belangrijk is dat je Chat GPT voldoende informatie geeft over wat je precies zoekt. Zoals het aantal karakters van de tekst, je doel, de doelgroep en details over je aanbod. Als je eenmaal de juiste input geeft komt Chat GPT vaak met goede suggesties.

Het is daarom belangrijk om te beseffen dat Chat GPT een handige ‘slimme copywriting assistent’ is voor adverteerders. Maar alleen onder de volgende voorwaarden:

1. Chat GPT moet kunnen begrijpen waar je precies naar op zoek bent
2. De kwaliteit van het resultaat is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de input

Om die reden hebben wij besloten deze tool te bouwen om de kwaliteit van de input te borgen en je zo een handje op weg te helpen.

De toegevoegde waarde van onze ad copy generator

Met behulp van de marketing automation tool Zapier en de ChatGPT API hebben wij een ad copy generator ontwikkeld die specifiek is gericht op het schrijven van advertentieteksten voor Facebook en Instagram advertenties.

Omdat duidelijke input belangrijk is voor een goede respons hebben we eerst aan ChatGPT gevraagd welke input nodig is voor het bedenken van goede ad copy.

Onderstaand is de respons die wij ontvingen:

“Om relevante advertentie teksten te genereren, is het nuttig als u de volgende informatie verstrekt:

Doelgroep: Wie is de bedoelde doelgroep voor de advertentie? Dit kan onder meer demografische gegevens omvatten, zoals leeftijd, geslacht, locatie en interesses.

 Product of dienst die wordt aangeboden: Wat biedt u aan en wat zijn de unieke kenmerken of voordelen ervan?

 Doel van de advertentie: Wat is het doel van de advertentie, zoals het genereren van leads, het verhogen van het merkbewustzijn of het aanzetten tot verkoop?

 Toon en stijl: Wat is de toon en stijl waarin u de advertentie wilt hebben, zoals casual en vriendelijk, professioneel en rechtstreeks, of eigenaardig en humoristisch?

 Oproep tot actie: Welke actie wilt u dat de doelgroep onderneemt na het bekijken van de advertentie, zoals het bezoeken van uw website, het maken van een aankoop of het aanmelden voor een nieuwsbrief?

 Met deze informatie kan ik advertentieteksten genereren die uw boodschap effectief aan uw doelgroep overbrengen en uw doelstellingen helpen te bereiken.

Op basis van deze input hebben wij een Google Formulier gemaakt en deze aan ChatGPT gekoppeld met Zapier. Als je het formulier invult zul je per email (binnen circa 5 minuten) het volgende ontvangen:

  • 3 korte primaire teksten (max. 125 tekens)
  • 1 lange primaire tekst (max. 300 tekens)
  • 3 call-to-action koppen (max. 27 tekens)

Ga naar de Facebook en Instagram copy generator powered by Chat GPT

Disclaimer
Het is op dit moment nog onduidelijk hoe het precies zit met copyright omdat het immers een AI tool betreft. De teksten die je via onze tool ontvangt kun je dan ook het beste gebruiken ter inspiratie. Het gebruik van de gegenereerde teksten is voor eigen risico van de gebruiker.