Jazeker, dat lees je goed. Wij konden het zelf ook niet geloven.

Eindelijk is het dan zo ver: vanaf nu kunnen vanuit Facebook Creator Studio berichten worden gepubliceerd én ingepland voor Instagram en IGTV.

Het beheren van Instagram content is altijd enigszins moeilijk geweest. Zelfs nadat het bedrijf API-toegang had gegeven aan platforms van derden om inhoud op Instagram te plannen, werkte het nooit echt. Tot voorkort konden de meeste platforms alleen een melding ‘plannen’ om eraan te worden herinnerd op Instagram te posten. Dat was natuurlijk niet echt een succes.

Maar… deze barre tijden zijn voorbij! Facebook is namelijk begonnen met paginabeheerders toegang te geven tot het publiceren en plannen van Instagram-berichten via Creator studio.

Met deze nieuwe functie in de Creator Studio van Facebook kun je dus niet alleen berichten publiceren en inplannen voor Instagram, maar ook voor het platform IGTV.

Bovendien geeft het verbinden van je Instagram-account met de Creator studio je ook nog eens bruikbare inzichten over bijvoorbeeld je volgers. Daarnaast kun je vanaf nu je Direct Messages vanaf je computer beheren, in plaats van alleen via de mobiele app.

HOE PLAN JE INSTAGRAM-BERICHTEN IN VANUIT CREATOR STUDIO?

Allereerst moet je jouw Instagram-account natuurlijk koppelen met de Creator Studio. De rest is eenvoudig en wijst zich eigenlijk vanzelf. We nemen je mee in een aantal stappen:

  1. Kies de inhoud die je wil gaan posten, vanaf je computer of rechtstreeks vanaf je Facebook-pagina.
  2. Snijd (indien nodig) de afbeelding bij met behulp van de tool.
  3. Schrijf een bijschrift en voeg eventueel de locatie toe.
  4. Kies ‘Schema’ door op de pijl rechts van de blauwe knop ‘Publiceren’ te klikken.
  5. Kies een datum en tijd.

Et voilà: je bericht wordt op je Instagram gepubliceerd op de door jouw gekozen datum en tijd.

Dit is een enorme stap voorwaarts voor ons en alle andere social media-managers en een sterk teken dat Facebook Instagram herpositioneert als een kernproduct binnen zijn aanbod!