Na een bewogen jaar heeft Facebook besloten het roer radicaal om te gooien. Het motto ‘making the world more open and connected’ heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe focus op privacy. Het is duidelijk dat Facebook hiermee het vertrouwen van de gebruikers wil terugwinnen. Maar welke veranderingen mogen we op korte termijn eigenlijk concreet verwachten? En wat gaat deze nieuwe strategie veranderen voor merken en marketeers? In dit blog zetten we alles voor je op een rijtje en geven we onze mening over deze koerswijziging.

Facebook heeft flink wat goed te maken

2018 was een bewogen jaar voor Facebook. Door o.a. de soap rond Cambridge Analytica, het fake news fenomeen, en gemiddeld elke 12 dagen een nieuw schandaal is het vertrouwen in Facebook gedaald tot een dieptepunt. Volgens een onderzoek van Statista in december 2018 kwam Facebook met kop en schouders naar boven drijven als het minst vertrouwde merk als het gaat om persoonlijke data.


Het kwam dan ook niet als een verassing dat Facebook tijdens het F8 developer congres een plan zou presenteren om het vertrouwen terug te winnen.

Facebook’s gooit het roer radicaal om: “privacy gives us the freedom to be ourselves”

Om te beginnen heeft Facebook de eigen missie aangepast. Niet langer wil Facebook de wereld ‘more open’ maken maar alleen nog ‘more connected’. Of zoals Mark zei: “privacy gives us the freedom to be ourselves”. Voorheen lag de focus vooral op met je bericht zoveel mogelijk mensen bereiken binnen je netwerk en elke dag steeds meer van jezelf te laten zien. Tegenwoordig is het gevoel en de behoefte van intimiteit groter dan ooit.

Binnen deze nieuwe visie heeft Facebook flink wat veranderingen genoemd.

  1. Encryptie
    Messenger en Facebook (net zoals WhatsApp) gebruik gaan maken van versleuteling (end-to-end encryptie) zodat zelfs Facebook niet de inhoud van je berichten kan lezen.
  2. Nieuwe look & feel
    er komt een gloednieuw logo en herontwerp aan voor een nieuwe look & feel die past bij de nieuwe richting.
  3. Groepen en Messenger krijgen meer prominente plek
    Daarnaast krijgen de core apps van Facebook een meer prominente plek op de website zoals Facebook Groepen en Facebook Messenger.
  4. De verschillende Facebook apps & diensten gaan beter samenwerken
    Straks krijgen gebruikers de mogelijkheid om vrienden privé-berichten te sturen via alle apps en services. Dit houdt in dat je straks bijvoorbeeld een DM kan sturen naar een vriend op Instagram via de Facebook Messenger app, of met een Facebook-groep kunt communiceren via WhatsApp!

Helaas is er tijdens de F8 geen officiële lanceringsdatum bekend gemaakt voor deze functies. Wel gaf Zuckerberg aan dat de verbeteringen op het gebied van privacy de hoogste prioriteit hebben en dat dit in het komend jaar zal worden uitgerold.

1. Encryptie van alle gesprekken

Zoals al eerder aangegeven is Facebook van plan om in 2019 ervoor te zorgen dat alle Facebook apps & diensten met elkaar kunnen communiceren. Zuckerberg heeft hierbij de opdracht gegeven dat Facebook Messenger en Instagram in de voetsporen van Whatsapp treden. Dit houd in dat beide platformen in de toekomst ook gebruik gaan maken van end-to-end encryptie, wat betekent dat Facebook niet meer de mogelijkheid heeft om verzonden berichten in te zien die verstuurd zijn via een van hun platformen. Het toepassen van een meer beveiligde manier van messaging op deze  platformen is natuurlijk iets goeds, maar dit kan ook minpunten met zich meebrengen. Een deel van de overheersende ‘desinformatie’ komt nu bij WhatsApp vandaan doordat er niet een manier is om te modereren welke inhoud hierop wordt verzonden.

2. Facebook krijgt volledig nieuw design

Wellicht is het je al opgevallen maar het iconische blauwe logo van Facebook is onderhanden genomen. Waar de het logo eerst vierkant was met een donkerblauwe kleur is het veranderd naar een rond logo met een wat meer speelse lichtblauwe kleur. 

De blauwe balk verdwijnt ook op de website van Facebook, de keuze is gevallen op een strak wit design.

Voor bedrijven is dit groot nieuws, ook al zal het wellicht impact hebben op de engagement van Facebook Bedrijfspagina’s, want het geeft je nu de mogelijkheid om in plaats daarvan jouw doelgroep organisch te laten groeien en uit te breiden met een Facebook-groep.

We kunnen dus een veel strakker en schoner ontwerp van Facebook verwachten, met een meer gestroomlijnde manier om te navigeren naar je feed, je privéberichten en naar je Groepen. De exacte datum van het lanceren van deze update is Facebook ons nog verschuldigd, wel is voor de meeste Facebook-gebruikers op mobiel de app al voorzien van een update!

3. Meer focus op Facebook Groepen

Facebook Groepen en Facebook Messenger krijgen een meer prominente plek op het platform. Dit betekent dus ook dat communities en Groepen een meer prominente rol gaan spelen binnen het Facebook platform.

Naast privacy was een ander belangrijk focuspunt tijdens de F8 het begrip community. Facebook erkent dat ons digitaal leven behoefte heeft aan zowel een openbare als een privé omgeving. Binnen de nieuwe visie komt er meer aandacht voor

De gedachte hierachter is dat Facebook-gebruikers hierdoor meer gebruik zullen gaan maken van Facebook-groepen en gesloten communities. Hier kunnen ze dan berichten plaatsen en delen over hun persoonlijke leven en interesses. Door deze verandering zullen deze berichten gezien worden door personen die eerder betrokken en geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Van verre reizen, leuke restaurants, tips voor de tuin tot gaming, de onderwerpen waarvoor een groep gevormd kan worden zijn eindeloos.  Deze mogelijkheid biedt bedrijven ook de kans om een echte plek in te richten voor een online community rond het bedrijf.

Daarnaast kun je je ogen openhouden voor meer aanbevelingen voor een Groep binnen Facebook. Deze aanbevelingen zullen relevant aan jou zijn en aan de manier hoe jij Facebook gebruikt.

Op dezelfde manier kunnen bedrijven Facebook Groepen gebruiken om met hun klanten en volgers in contact te komen en te blijven. Daarnaast biedt het bedrijf hierdoor een extra platform aan om te communiceren met de klanten en volgers in een semi-privéomgeving (dit omdat Groepen normaal op een admin uitnodiging werken). We kunnen dus rekening houden met veranderingen betreft hoe Facebook Groepen worden gepresenteerd, hoe ze te vinden zijn en hoe je ermee kunt interacteren.

Op dit moment zijn er al tientallen miljoenen actieve Groepen op Facebook. De nieuwe aanpassingen zullen er dus voor zorgen dat deze Groepen makkelijker te vinden zullen zijn dankzij de nieuwe ‘Groepen-tab’. Dit zorgt ervoor dat je jouw Nieuwsfeed en Groepsberichten makkelijker kan scheiden en hierdoor, hopelijk, op een gestroomlijnde manier met beide kan communiceren. Hierdoor kan je het makkelijker vinden om te posten en interacteren met jouw verschillende Groep-feeds.

Conclusie: goede nieuwe richting met nog onbekende impact

De nieuwe richting van Facebook is wat ons betreft een uitstekend idee. Immers moet er iets drastisch gebeuren om het vertrouwen weet terug te winnen. Het re-design, encryptie en de focus op Groepen en 1-op-1 communicatie zijn slimme oplossingen om dit probleem te gaan tackelen.

Voor marketeers is het nog onbekend wat het effect zal zijn van deze veranderingen. Maar waarschijnlijk zal de focus op Groepen de aandacht af gaan leiden van Pagina’s wat dan resulteert in een lager organisch bereik.

Wat wij in elk geval kunnen leren van deze ontwikkeling is dat de gemiddelde consument steeds meer privacy bewust is. Als adverteerder is het dan ook goed om duidelijk te communiceren wat jij met de verkregen data (van bijvoorbeeld Lead Ads) doet.

Verder lijkt het er sterk op dat Facebook een plek gaat worden met meer privégesprekken en activiteit in Groepen. Mogelijk dat dit de cultuur van het platform zal veranderen en dat ook bedrijven er verstandig aan doen om meer te sturen op 1-op-1 gesprekken. Bijvoorbeeld door Messenger ads in te zetten om in gesprek te komen met de doelgroep.