Nu de feestdagen snel naderen, bereiden bedrijven over de hele wereld zich voor om hun feestelijke marketingcampagnes te lanceren. Dit jaar heeft Meta opnieuw een gids voor de planning rondom de feestdagen uitgebracht. Hierin staan bruikbare tips en waardevolle inzichten voor het voeren van campagne rondom de feestdagen. Daarmee is de gids een onmisbare bron van informatie voor bedrijven die optimaal willen profiteren van hun seizoensgebonden campagnes. In deze blog lichten we de essentiële leerpunten van de gids uit, om jullie van alle kennis te voorzien voor het behalen van succes tijdens de feestdagen.
Verschuiving van het aankoopmoment
Uit het onderzoek van Meta komt naar voren dat 3 op de 4 ondervraagde shoppers actief op zoek is naar aanbiedingen en deals. Het advies voor E-commerce merken is overtuigende aanbiedingen te creëren die niet alleen de kosten per acquisitie (CPA) verlagen, maar ook de gemiddelde orderwaarde verhogen. Ook zien we een verschuiving in het consumentengedrag. Tegenwoordig plant 12% van de shoppers hun kerstaankopen al voor oktober. Dit is een grote stijging van 33% ten opzichte van 2020. Hieruit blijkt dat de traditionele aanpak van impulsiviteit en urgentie tijdens kerstcampagnes evolueert. Het advies van Meta is daarom ook om een voorbereiding van 3 maanden te hanteren. Op die manier kun je je advertentiecampagnes ruim op tijd op kerst afstemmen.
AI voor betere resultaten
Machine learning is van grote impact op de campagneresultaten in Meta. Onderbouwd met claims van lagere CPA’s en verhoogde winstgevendheid, moedigt Meta adverteerders aan om gebruik te maken van machine learning in hun targeting. Met de lancering van Advantage+ shopping- en leads- campagnes, werden de eerdere claims bevestigd. Meta legt uit dat de kracht van machine learning ligt in het vermogen om uit een groter aanbod van mogelijkheden te putten. AI zoekt potentiële kopers door verschillende interesses met elkaar te kruisen. Hierdoor kan de campagne beter optimaliseren naar de juiste gebruiker en de juiste plaatsing, op het juiste moment.
Met de opkomst van Advantage+ kun je gebruikmaken van end-to-end automation. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Meta Advantage+ shopping campagnes. Deze campagnes maken gebruik van automatisering in budget, creative, doelgroep, plaatsing en bestemming. Als adverteerder vertrouw je in deze campagnes volledig op AI en machine learning van Meta. De campagne zal testen met verschillende gebruikers, plaatsingen, creatives en bestemmingen, om de beste resultaten te genereren. De uitkomst is zo’n 20% meer conversie, een daling in de CPA van 17% en een stijging in de ROAS van 32%. Ben je op zoek naar het maximaliseren van verkoop onder zowel nieuwe als bestaande klanten in zo min mogelijk stappen? Dan zijn Advantage+ shopping campagnes voor jou!
De kracht van creatives
De trend van short-form video mag niet genegeerd worden. Uit het onderzoek van Meta blijkt dat 93% van de ondervraagden Reels deelt met hun omgeving. Het creëren van authentieke, persoonlijke connecties is de hoeksteen van organische sociale media marketingstrategie. We zien dat mensen 1,6 keer zo graag authentieke content voorbij zien komen, dan hoogwaardige productie-advertenties. Meta geeft hierbij ook een paar aanbevelingen in het creëren van Reels. Zorg ervoor dat je Reel vermakelijk is door content die verrast en een emotionele reactie uitlokt. Houdt het daarbij simpel, zodat de content makkelijk te begrijpen is en de boodschap duidelijk overkomt. En zorg voor imperfectie, zodat de content authentiek blijft en zorgt voor herkenbaarheid.
Authenticiteit in content is van steeds groter belang, maar gebruikers op Meta zien ook graag veel variatie. Als aanbeveling voor makers stelt Meta dat het van belang is om tegen de 150 verschillende creatieve uitingen te genereren voor de feestperiode. Een belangrijke tip hierbij is dat goed presterende organische content ingezet kan worden als advertenties. Op die manier kun je meer consistente in de betrokkenheid genereren. Zorg daarom in aanloop naar de feestdagen voor een goede connectie met je publiek, door authentieke content met veel variatie.
Focus op je publiek
De gids van Meta benadrukt het belang van focus op het publiek. Het begrijpen van de behoeften en voorkeuren van je doelgroep is essentieel voor het creëren van effectieve campagnes. Meta heeft onderzocht dat er tijdens de feestdagen op z’n minst 11 redenen zijn om te kopen. Hieruit blijkt al dat gebruikers op verschillende manieren gemotiveerd kunnen worden om jouw producten uit te proberen. De meest voorkomende factoren zijn prijs (87%), de kwaliteit van het product (82%) en bekendheid met de winkel of website (73%). Ga daarom op onderzoek uit naar de relatie van jouw klanten met je product. Identificeer de verschillende redenen om je product te kopen en zorg voor creatives die hierop inspelen. Op die manier kan Meta altijd de juiste boodschap aan de juiste gebruiker tonen binnen je campagne.
Conclusie
In aanloop naar de feestdagen brengt Meta de gids voor de feestdagenplanning uit. De gids staat bomvol inzichten om je campagnes te optimaliseren voor het maximale rendement. Van de behoeften van de klant tot het efficiënt inzetten van verschillende creatives en boodschappen, biedt Meta aanbevelingen voor online marketeers. Door gebruik te maken van de strategieën uit deze gids, kunnen bedrijven op een betekenisvolle manier contact maken met hun publiek en zich daarmee positioneren voor een succesvolle periode tijdens de feestdagen.
Wil je graag de hele gids van Meta lezen? Je kunt de gids downloaden via deze link.
About The Author: Mick Brok
Mick versterkt het team van Geheim van de Smith met zijn inzicht in merkstrategie en zijn analytische denkvermogen. Je ziet hem vooral van blijdschap door het kantoor springen bij een stijgende ROAS voor één zijn eCommerce klanten. Hij is daarom continu bezig met het bedenken van creatieve oplossingen voor het verbeteren van de campagneprestaties op social media en Google!
More posts by Mick Brok