Pinterest Advertising is sinds een paar maanden actief in Nederland. Wij als adverteerders worden hier heel enthousiast van en zetten het sindsdien dan ook al direct in voor verschillende klanten. Pinterest wordt in Nederland een steeds populairder platform en hierdoor een geweldig platform om je merk en branding op de kaart te zetten!

adverteren-pinterest

Pinterest in Nederland

Voor je start met de inzet van Pinterest is het wellicht fijn om wat feitjes van Pinterest op een rij te hebben. Dan weet je gelijk of Pinterest bij jouw bedrijf of merk past. Pinterest is namelijk net even anders dan Facebook en Instagram.

Het platform dient voornamelijk als visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën en inspiratie. Gebruikers bewaren hun favoriete pins (visuals) op borden op hun persoonlijke profiel. Deze borden en pins kunnen andere mensen vervolgens weer volgen, bekijken en bewaren op hun eigen profiel. Het is niet alleen een verzameling van onderwerpen die iemand leuk vindt, maar een weerspiegeling van wie iemand is. In Nederland zijn er ondertussen al 3.8 miljoen gebruikers.

Afhankelijk van wat je wil bereiken kun je focussen op websiteverkeer, conversies, merkbekendheid, videoweergaven of app installaties. Er zijn verschillende soorten advertenties in te zetten op Pinterest. Afhankelijk van je doel kun je kiezen uit: promoted pins (vaste afbeeldingen), promoted app pins, promoted video pins en promoted carousels (meerdere afbeeldingen).

De voordelen van Pinterest advertising

  • Genereer leads, website verkeer, naamsbekendheid of conversies
  • Minder concurrentie dan op andere platformen
  • Hoge vindbaarheid en zichtbaarheid
  • Visueel sterk platform
  • Goed schaalbaar en meetbaar

Cijfers op een rij

Mensen gebruiken Pinterest om ideeën te krijgen voor wat ze willen kopen of doen. 98% van de gebruikers probeert nieuwe dingen uit die ze ontdekken op Pinterest en 90% zegt zelfs dat Pinterest invloed heeft op de producten die ze kopen. Deze cijfers klinken bijna te mooi om waar te zijn, niet waar?

koopintentie-pinterestEn nog interessanter!
De koopintentie is op Pinterest het hoogst van alle social media kanalen. 55% van de gebruikers heeft een koopintentie. Terwijl dit bij Facebook en Instagram slechts op 12% ligt.

Nog wat interessante cijfers:

  • 75% van de pins op Pinterest komt van merken.
  • 50% van de gebruikers heeft niet door wanneer ze naar een advertentie kijken op Pinterest.

Gebruikers zijn volop op zoek naar inspiratie en dat biedt unieke marketingkansen. Gebruikers roepen bijna om jouw creatieve marketinguiting. Zonde om hier geen gebruik van te maken toch 😉?

Wel is het belangrijk om te kijken of jouw merk ook daadwerkelijk past binnen de Pinterestgebruikers.

De populairste categorieën op Pinterest zijn:

  • Doe-het-zelf en knutselen
  • Thuisdecoratie
  • Entertainment
  • Educatie
  • Kunst
  • Damesmode

Vooronderzoek

Handig! Gebruik de doelgroep statistieken om vooronderzoek te doen.
Met deze Pinterest statistieken kun je precies zien welke interesses het populairst zijn per categorie. https://analytics.pinterest.com/audience-insights/

Je kunt verschillende gegevens van Pinterest inzien. Zoals de categorieën, interesses, maar ook leeftijden, geslacht, woonplaats en apparaat gebruik.  Naast de algemene Pinterest gegevens kun je ook jouw persoonlijke ‘bereikte’ of ‘betrokken’ doelgroep bekijken. Deze gegeven kun je ook weer met elkaar vergelijken!

Naast de doelgroep statistieken heb je jouw algemene statistiekenoverzicht van je Pinterest-account. Deze kun je hier vinden: https://analytics.pinterest.com/overview/

In het algemene statistiekenoverzicht kun je gemakkelijk zien welke pins en borden op jouw profiel het beste scoren.

Pinterest advertentie pin

Ben je  al redelijk actief op Pinterest zonder betaalde advertenties? Slim om deze gegevens ook eens mee te nemen in je vooronderzoek.

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Hoe betrokken zijn mijn bezoekers bij verschillende type pins?
  • Op welke pins wordt veel doorgeklikt?
  • Worden mijn pins bewaard door anderen (dienen ze als inspiratie voor anderen?)

Doe vooraf eens een klein onderzoekje op Pinterest en kijk of Pinterest adverteren interessant is voor jouw merk of bedrijf!

In onze volgende blog geven wij je graag wat tips en tricks voor het opzetten van een succesvolle Pinterest ad of campagne! Volg @geheimvdesmith en blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen! 

Facebook Reacties