De corona crisis roept ook voor marketeers en ondernemers veel vragen op. Hoe gaan we hier als bedrijf mee om? Moeten we een streep zetten door de lopende advertentie campagnes? Moeten we onze tone of voice veranderen? Hoe spelen we verstandig in op de crisis en hoe kunnen we de economische schade beperken?

In dit blog laten we de belangrijkste trends zien die het gevolg zijn van de corona crisis en geven we je een aantal tips over hoe je hiermee om kunt gaan. Business must go on… Juist nu het economisch achteruit gaat!

Trend #1: koopgedrag terug naar de basis (lang leve toiletpapier!)

Door de corona crisis is er een duidelijke verandering zichtbaar in het bestedingsgedrag onder de consument. We zijn angstig en onzeker over de toekomst en vanuit die onzekerheid maken we andere keuzes.

De piramide van Maslow is een bekend model wat laat zien wat de volgorde is van menselijke behoeftes. In tijden van crisis schuift het koopgedrag terug naar de basis van de piramide: fysiologische behoeften en zekerheid. Zo is toiletpapier plotseling niet meer aan te slepen en kopen we lang houdbare levensmiddelen.

Omdat we ook zekerheid verlangen in de toekomst kopen we het liefst grote voorraden in. Als eekhoorntjes die zich voorbereiden op een lange winter proppen we onze karretjes bij de Albert Heijn overvol. De omzetten van de supermarkten gaan dan ook door het dak op dit moment.

Tip: leg de focus op diensten / producten die inspelen op de huidige behoeften

Als de vraag van de consument verschuift is het belangrijk dat bedrijven mee bewegen. Nu is dat voor veel bedrijven nog lastig, maar een mooi voorbeeld zijn de restaurants die nu thuis gaan bezorgen. We moeten er met zijn allen het beste van proberen te maken en dat vereist creativiteit, flexibiliteit en het vermogen om onszelf opnieuw uit te vinden.

 

 

Trend #2: social distancing en thuiswerken zorgt voor vraag naar andere producten

Nu we voldoende toiletpapier en bonen in blik in huis hebben komt het volgende probleem om de hoek kijken. We hebben namelijk nog steeds behoefte aan sociaal contact, liefde en vriendschap. En bovendien moet er ook (thuis) gewoon doorgewerkt worden!

Nu men weinig naar buiten kan zoekt men oplossingen voor binnenshuis. Zo is bij Bol.com te zien dat er een opvallende stijging is van de verkoop van spelletjes, halters, yoga- en sportmatjes.

Bij Mediamarkt en Coolblue is er een flinke stijging te zien van thuiswerk producten zoals zoals laptops, beeldschermen, webcams en headsets.

Tip: haak (stijlvol) in op de nieuwe situatie
Het is natuurlijk slim om op deze nieuwe vraag in te spelen. Bol.com en Fitchannel haken dan ook direct in!
Let op: het is natuurlijk wel belangrijk om stijlvol in te haken. Je wilt niet dat mensen het idee krijgen dat je een slaatje probeert te slaan uit de crisis. Wees dus extra voorzichtig met je copy en houd de reacties goed in de gaten! Maar wees ook niet te bang, de roze olifant die corona heet ziet iedereen in de kamer staan.

Trend #3: social media gebruik stijgt

We zien op dit moment ook een stijging in social media gebruik. Hier liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag:

  • Meer behoefte aan nieuwsgaring
    We openen sociale media vaker dan normaal om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Vooral Facebook en Twitter zijn de sociale media kanalen die hier een stijging zien.
  • Behoefte aan online sociaal contact
    Daarnaast hebben we ook gewoon meer tijd en social distancing offline zorgt voor social unity online.
  • Thuiswerken
    Omdat veel mensen nu thuiswerken stijgt ook het zakelijk social media gebruik zoals LinkedIn, Slack, Zoom en Google Hangouts.

Tip: ga niet offline maar investeer in de lange termijn

Nu ook een groot deel van jouw doelgroep thuiswerkt en zich mogelijk geïsoleerd heeft van de buitenwereld kun je ook kijken naar hoe je kunt helpen. En dat hoeft niet altijd per se als een commercieel belang te dienen. Wie zaait zal oogsten, het is dan ook goed om je als bedrijf in te zetten voor de maatschappij.

Een mooi voorbeeld is het nieuwe platform Corona Vrijwilliger. Dit platform helpt vrijwilligers en hulpbehoevenden samen te brengen en is gestart door het bedrijf Shiftmanager wat normaal gesproken software biedt voor het inplannen van horeca personeel. In plaats van offline te gaan heeft Shiftmanager besloten te investeren in goodwill.

Trend #4: de advertentiekosten dalen

De stijging in social media gebruik zorgt ook voor meer ruimte voor advertenties. We noemen dit ook wel ‘ad inventory’. En aangezien deze extra inventory nu beschikbaar is in de advertentieveilingen van Facebook en LinkedIn dalen de kosten. Als het aanbod sneller stijgt als de vraag daalt de prijs. Simple economics.

Bovendien zijn er ook veel bedrijven die nu wel gestopt zijn met adverteren. Denk aan hotels, horeca, organisators van evenementen, sportscholen, de reisbranche, maar ook aanbieders van producten die beter passen in de top van de Maslow piramide zoals luxe artikelen (automotive, horloges, cursussen etc.)

Dit alles zorgt voor een daling van de CPM (kosten per 1000 vertoningen van je advertenties). Als we deze week (14 – 20 maart) vergelijken met vier weken geleden (15 – 21 februari) zien we maar liefst een daling van 28% voor één van onze klanten.

Tip: houd de trends nauwlettend in de gaten en test nieuwe funnels, ads en doelgroepen uit

We zien dat alles op dit moment verandert. Advertenties die het goed deden scoren nu minder en andersom. Dit is dan ook de tijd om er bovenop te zitten en snel in te spelen op de veranderingen.

Ga aan de slag met advertenties die inhaken op de nieuwe situatie, test met nieuwe doelgroepen en producten die beter passen bij deze tijd. Kortom; er is werk aan de winkel! Waar wacht je nog op?

Trend #5: digitale marketing nog belangrijker

We hebben medelijden met de bedrijven die op dit moment outdoor adverteren in de bushokjes / stations en op de billboards langs de snelwegen. Uiteraard zullen die campagnes door veel minder mensen gezien worden. Maar ook de radiospotjes worden op dit moment waarschijnlijk minder goed beluisterd dan normaal.

Kortom; nu is de tijd om je budget te verschuiven naar digitale marketing.

Tip: neem contact met ons op! 😉

Bied jij diensten of producten aan die heel goed passen bij deze crisistijd, maar adverteer je nog niet op sociale media (of adverteer je wel, maar nog niet op een professionele manier)? Of heb je juist behoefte aan nieuwe creativiteit omdat je campagnes in deze tijd niet meer lijken te werken? Neem contact met ons op en we denken graag (vrijblijvend) met je mee. Op meer dan 1.5 meter afstand uiteraard!