Onlangs heeft Apple aangekondigd dat het een commissie van 30% gaat rekenen op alle in-app aankopen, inclusief het boosten van posts via de Facebook en Instagram apps. Deze stap, vaak aangeduid als de ‘Apple tax’, heeft significante implicaties voor merken en adverteerders die gewend zijn aan direct adverteren via de Instagram en Facebook app.

‘Boosten’ wordt 30% duurder

Wanneer je nu een post wilt boosten op Facebook of Instagram direct via de app, zal binnenkort 30% commissie (Apple Tax) bovenop het advertentiebudget worden gerekend. Dit betekent dat een aanzienlijk deel van je budget niet naar je advertentie zelf gaat, maar naar Apple. Het gevolg? Minder rendement op je investering en hogere kosten voor hetzelfde bereik.

Wat kun je doen om deze kosten te voorkomen?

Optie #1: Gebruik Facebook Ads Manager
Om de extra kosten te vermijden, is het slim om over te stappen naar het gebruik van Facebook Ads Manager. Hiermee beheer je je advertenties buiten de apps om, waardoor je de 30% Apple commissie niet hoeft te betalen. Bovendien biedt dit platform veel meer geavanceerdere targeting- en optimalisatie-opties. Dit is dan ook de tool die professionele adverteerders en bureaus gebruiken. Enige nadeel is wel dat deze tool wel een stuk complexer is in gebruik.

Optie #2: Huur een specialist in
Je kunt uiteraard ook een gespecialiseerd social advertising bureau inhuren, zoals Geheim van de Smith. Wij rekenen slechts 25% van het advertentiebudget als fee maar daarvoor maken en beheren wij ook de advertentiecampagnes, schrijven we advertentieteksten en ontwerpen we visuals. Met onze expertise nemen we het volledige advertentieproces uit handen, van strategieontwikkeling tot optimalisatie.

Zo kun jij je focussen op de zaak en geniet je van maximaal resultaat uit Facebook Ads zonder je zorgen te maken over de nieuwe Apple commissies en het beheersen van Ads Manager.

Conclusie

Boosten via Instagram en Facebook app op Apple’s devices is niet langer te adviseren. Sowieso was boosten van berichten al een minder professionele manier van adverteren met minder mogelijkheden. Maar met deze ‘Apple Tax’ is het eigenlijk geen optie meer.

Gelukkig zijn er nog steeds efficiënte manieren om je doelgroep te bereiken zonder onnodige kosten. Door zelf met Facebook ads manager aan de slag te gaan of door gebruik te maken van de expertise van een bureau zoals Geheim van de Smith.

Neem contact op met ons team voor meer informatie over hoe we je kunnen helpen om de impact van de Apple tax te minimaliseren en je online marketingdoelen te bereiken.