Als adverteerder op Facebook en/of Instagram is Meta Conversions API (CAPI) een absolute must. Met CAPI voorkom je gaten in je conversiemeting nu marketing pixels (zoals Meta Pixel) steeds vaker hun werk niet meer goed kunnen doen.

Het implementeren van Conversions API is echter een uitdaging zonder developer support. Gelukkig is er nu een eenvoudiger alternatief: Conversions API Gateway. Hiermee implementeer je CAPI zonder developer. In dit artikel leggen we je uit wat de Conversions API gateway inhoudt en hoe je deze voor jouw bedrijf implementeert.

Waarom je als Meta adverteerder niet zonder Conversions API kunt

Het goed kunnen meten van je KPI’s staat aan de basis van elke succesvolle social advertising campagne. De veilingalgoritmes van Meta (lees meer over het Meta veilingalgoritme) moeten immers jouw websitebezoekers kunnen volgen om te leren en de campagne uit te leveren aan de juiste mensen, op het juiste moment. En daarnaast wil je ook zelf weten hoeveel conversies een campagne of zelfs een specifieke advertentie je heeft opgeleverd.

Marketingpixels zoals Meta Pixel worden helaas steeds minder betrouwbaar als het gaat om het tracken van conversies. Redenen:

  • Apple geeft iOS gebruikers sinds iOS14 een opt-out keuze van tracking door o.a. Meta
  • Ad blockers blokkeren marketing pixels
  • Het internet is meer privacy-gericht wordt en het is mogelijk dat cookies op termijn helemaal zullen verdwijnen

De werking van de Conversions API Gateway

Het meten van gebeurtenissen met Conversions API gebeurt van server-naar-server. Dat wil zeggen dat alle gebeurtenissen op de website opgeslagen worden in de (cloud-)server van de website. Deze server zal vervolgens de gebeurtenissen naar de server van Facebook verzenden. Op die manier ben je niet meer afhankelijk van de browser, of het besturingssysteem, voor het versturen van de gebeurtenissen en zullen adblockers of Apple de communicatie niet meer kunnen verstoren. Om verduidelijking te geven aan de inrichting van het verkeer hebben we onderstaande diagram toegevoegd. De diagram laat de verbinding zien die de Conversions API Gateway maakt tussen je website en Meta.

In de diagram hierboven zie je dat de Meta Pixel communiceert met de Conversions API Gateway, naast de directe verbinding met Meta. De Conversions API Gateway is hierin een cloudserver die niet door de ad blocker geregistreerd wordt als een bron die geen web gebeurtenissen mag ontvangen. Daarom zullen alle webgebeurtenissen doorgestuurd kunnen worden naar de cloudserver. De cloudserver zal op zijn beurt de webgebeurtenissen verzenden naar de server van Meta. De gebeurtenissen zullen gehashed verstuurd worden, zodat de gegevens niet op een andere plek te gebruiken zijn. De server van Meta zal de gehashede gegevens vervolgens naast haar eigen gegevens leggen, om de gebeurtenissen te kunnen koppelen aan Meta gebruikersprofielen. Op die manier kan Meta bepalen of de webgebeurtenissen een gevolg zijn van een eerder getoonde advertentie en de gebeurtenissen attribueren aan campagnes.

De installatie van de Conversions API Gateway

Om gebruik te kunnen maken van de Conversions API Gateway heb je een Meta Pixel nodig. Maak je al gebruik van de Meta Pixel, dan is de Conversions API Gateway een makkelijke oplossing om webgebeurtenissen ook server-naar-server meetbaar te maken. Hier komt ook een voordeel van de Conversions API Gateway naar voren. Het is namelijk mogelijk om meerdere Meta Pixels aan één Conversions API Gateway te koppelen. Maak je gebruik van meerdere webdomeinen of adverteer je voor verschillende bedrijven, dan kun je met de Conversions API Gateway al deze domeinen en Pixels samen laten komen in één cloudserver die de gebeurtenissen verzend naar Meta.

Stap 1. Opzetten van de Conversions API Gateway

Om de Conversions API Gateway in te stellen ga je in het Gebeurtenisbeheer van Meta naar het tabblad ‘instellingen’. Klik vervolgens onder ‘Instellen met Conversions API Gateway’ op ‘aan de slag’.

Bekijk de vereisten voor de Conversions API Gateway in het volgende venster en klik op ‘volgende’.

Kies vervolgens de gewenste instellingen die je in wilt schakelen en klik op ‘doorgaan’. Maak je de keuze voor ‘gebeurtenissen verbeteren met advanced matching’, dan zullen er meer gegevens van de web gebruiker mee gestuurd worden voor een hogere match rate van de gebeurtenissen met Meta gebruikers. Hierdoor zul je meer conversies kunnen attribueren, wat zal leiden tot lagere kosten. Maak je de keuze voor ‘Conversions API Gateway-gezondheidsmonitoring, dan stel je Meta in staat potentiële problemen effectiever op te lossen. Dit zal ook leiden tot een hogere match rate in je gebeurtenissen en daarmee zorgen voor lagere kosten per resultaat.

Vervolgens kies je de ‘hostingregio’ van de cloudserver. Kies hier voor de meest relevante regio op basis van je domeinen, omdat je maar één regio kunt selecteren voor de Gateway. Klik je hierna op volgende, kies je automatisch voor de Amazon Web Services (AWS). Dit is de cloudserver van Amazon die gebruikt wordt voor het hosten van de Conversions API Gateway. Heeft je organisatie een eigen AWS-accountbeheerder, dan kun je de URL kopiëren om door te sturen.

De setup van de Conversions API Gateway is nu voltooid. De volgende stap is het configureren van de Amazon Web Service omgeving om de installatie te voltooien.

Stap 2. Configureren van Amazon Web Services (AWS)

Om de configuratie van de AWS te voltooien zul je in moeten loggen in de beheerdersinterface van AWS. Zodra je bent ingelogd wordt er een snelle creatiestroom voor de Conversions API Gateway-stack geopend. De meeste velden zijn hier vooraf ingevuld en hoef je niet te wijzigen. Wel kun je de ‘Stack name’ wijzigen naar je eigen voorkeur. Kies vervolgens een beheerders-emailadres en een beheerderswachtwoord om op een later tijdstip opnieuw toegang te krijgen tot de Conversions API Gateway Beheerdersinterface. Klik vervolgens op ‘Stack maken’ om de installatie te starten.

Het creatieproces van de Stack duurt ongeveer 30 minuten. Hierna worden er drie outputs gecreëerd voor de nieuwe Amazon Web Service in het tabblad “Outputs”. Om te monitoren wanneer het installatieproces klaar is kun je naar het tabblad “Stack info”. Hier zal de melding CREATE_COMPLETE verschijnen, zodra de installatie van de AWS is voltooid.

Stap 3. Controleren van de gegevensverzameling

Zodra je de setup hebt voltooid wil je controleren of de gegevens goed doorkomen. Hiervoor ga je naar de user interface van de Conversions API Gateway Admin. Om hier te komen gebruik je de CapigSetupURL uit het tabblad “Output” van de vorige stap. Vervolgens kun je inloggen met het beheerderse-mailadres en het beheerderswachtwoord.

Zodra je op de Conversions API Gateway Admin UI-site bent kun je de server- en browsergegevens controleren. In eerste instantie zullen deze mogelijk op 0 staan. Het duurt namelijk 5 minuten tot 2 uur voor er informatie verzameld is door de Conversions API Gateway. Om te controleren of er gegevens worden verzameld kun je naar je website gaan en de pagina verversen. Zodra de gegevens binnenkomen kun je in het Gebeurtenisbeheer van Meta je Conversions API Gateway vinden onder de pixelinstellingen.

Conclusie

In het huidige landschap voor online adverteren is een Conversions API integratie niet meer weg te denken. Sinds de GDPR-wetgeving uit 2018 en de laatste updates aan ad blockers en iOS, is het meten van web gebeurtenissen met enkel de Meta Pixel niet voldoende. Door gebruik te maken van de Conversions API Gateway kun je op een eenvoudige manier je web gebeurtenissen meetbaar maken met een server-naar-server integratie. Als je al een Meta Pixel hebt ingesteld is deze integratie extra makkelijk, omdat de Conversions API Gateway gebruik zal maken van de gebeurtenissen die je in de Meta Pixel al hebt ingesteld. Daarnaast heb je geen developer ondersteuning nodig voor de integratie en kun je meerdere web domeinen meetbaar maken door middel van één Conversions API Gateway. Alles opgeteld is de Conversions API Gateway een effectieve oplossing voor het integreren van server-naar-server tracking voor al je Meta campagnes!