Dynamische promoties zijn de nieuwste innovatie in het Google Merchant Center. Met dynamische promoties kunnen verkopers geheel automatisch de meest winstgevende kortingen selecteren en toepassen op hun Google Shopping-advertenties. Deze nieuwe functie gebruikt AI-gestuurde prijsmodellen om je te helpen bij het maximaliseren van de brutowinst, zonder dat je zelf alle promoties handmatig moet beheren. Inmiddels is de Béta versie van dynamische promoties in het Google Merchant Centre beschikbaar. Wij leggen je hier uit wat dit voor jou kan betekenen!

Voordelen van dynamische promoties

Door  gebruik te maken van dynamische promoties in het Google Merchant Centre profiteer je als verkoper van verschillende voordelen:

  • Automatisering van promoties: met dynamische promoties hoef je zelf geen promoties meer handmatig in te zetten. Door het AI-gestuurde prijsmodel wordt per gebruiker een passende korting geselecteerd. Zo geef je alleen korting als die conversie verhoogt.
  • Hogere ROAS en brutowinst: het AI-gestuurde prijsmodel van Google voorspelt of er korting gegeven moet worden en tegen welke hoogte. Zo geef je nooit teveel korting en hou je als verkoper meer winst over.
  • Realtime kortingen: doordat kortingen door AI worden uitgeleverd, krijgt iedere gebruiker realtime de meest passende korting voor alle Shopping-advertenties en landingspagina’s. Dit maakt jouw advertenties aantrekkelijker voor de gebruiker op Google en verbetert daarom de prestatie van jouw campagne.

Deelnamecriteria voor dynamische promoties

Helaas kan nog niet iedereen gebruikmaken van dynamische promoties. Google heeft een aantal selectiecriteria opgezet waar je als verkoper aan moet voldoen:

  • Je hebt minimaal 1000 klikken op de hele voorraad in je Merchant Center-account.
  • Minstens 20% van de vertoningen moeten zijn aangemeld door de kenmerken [auto_pricing_min_price] en [cost_of_goods_sold] in te vullen.
  • Je hebt conversierapportages ingesteld en de feed geconfigureerd.
  • Iedere promoties moet 60 minuten in de webshop worden getoond en nageleefd.

Hoe dynamische promoties werken

Het is natuurlijk nog enigszins onwennig om volledig te vertrouwen op een AI-gestuurd model voor het selecteren van je promotie. En hoe weet het model nou welke promoties hij wel en niet kan uitleveren? Dynamische promoties maken gebruik van de gegevens die jij verstrekt over de te geven korting, de kosten van de te verkopen producten en de bijbehorende conversiegegevens. Met deze data maakt het AI-gestuurde prijsmodel van Google beslissingen over de te tonen promotie en selecteert de beste promotie voor ieder product. In principe werkt het als volgt:

  1. Je upload promoties en kortingsbonnen naar het Merchant Center, samen met de benodigde informatie voor de prijsbeslissingen.
  2. Om de prestatie van je campagne te verbeteren worden promoties automatisch aan consumenten getoond op het Shopping-platform.
  3. Bij het afrekenen passen kopers de promoties toe op je webshop.
  4. Door het realtime leersysteem van Google wordt de juiste product korting geselecteerd op basis van analyses uit verschillende datasets, zoals vraag en prijselasticiteit.

Instructies voor het instellen van dynamische promoties

Als adverteerder klinkt dit natuurlijk als de Holy Grail voor jouw webshop. Maar voor AI promoties uit kan leveren, zul je een aantal stappen moeten doorlopen in het Merchant Centre:

  1. Geef de minimale prijs voor automatische prijzen [auto_pricing_min_price] op.
  2. Geef de kosten van verkochte goederen (COGS) [cost_of_goods_sold] op.
  3. Stel conversierapportage met winkelwagengegevens in.
  4. Stel kortingsbonnen in.

Best practices

Net als bij het adverteren voor je producten op verschillende platformen, zijn er natuurlijk een aantal best practises voor dynamische promoties. Gezien het hier om een nieuwe tool gaat helpt Google ons een stapje vooruit:

  • Geef zo veel mogelijk kortingswaarden op voor de grootste toename in brutowinst.
  • Vermijd makkelijk te raden kortingscodes om misbruik te voorkomen.
  • Beperk de geldigheidsduur en de producten die in aanmerking komen voor de promotie om de promotie effectief te beheren.

Door gebruik te maken van dynamische promoties kun je jouw Google Shopping-resultaten optimaliseren. Ook profiteer je van de geautomatiseerde, AI-gestuurde, kortingsbeslissingen die ervoor zorgen dat je brutowinst stijgt. En als klapper op de vuurpijl kun je hier allemaal gebruik van maken met een eenmalige herinrichting van jouw Merchant Centre-account. Ik geloof dat we niet meer argumenten nodig hebben en het tijd is om met ons Merchant Centre aan de slag te gaan!