
NK Tegelwippen 2024
Een opvallende social campagne voor een klimaatbestendiger Nederland.
#succesverhalen
Resultaten
De volgende resultaten hebben we voor NK Tegelwippen behaald in 2024.
668K
bereikte mensen
192K
campagne video views (ThruPlays)
2.200+
opt-in leads

5.552.043 gewipte tegels in 2024!
Het verhaal
Het weer in Nederland wordt steeds extremer. Hevige regenbuien en lange periodes van hitte en droogte volgen elkaar op. Daarbij krijgen we steeds vaker te maken met problemen als hittestress en wateroverlast, omdat onze leefomgeving sterk is versteend. Al die stenen verkoelen niet op een hete dag en laten geen water door wanneer het regent. Dat regenwater kan dan het riool overbelasten of je kelder inlopen. Meer groen gaat dit tegen.
Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat een groenere leefomgeving een positief effect heeft op onze mentale gezondheid. Vervang dus je (tuin)tegels door groen! Dat is waar het NK Tegelwippen over gaat.
De uitdaging
Het doel van de campagne, van creatief bureau Frank Lee, was om bekendheid en meer deelnemers te werven voor het NK Tegelwippen. Een belangrijke uitdaging binnen deze campagne was om ervoor te zorgen dat de campagnes ook echt meetbaar bijdragen aan meer deelnemers.

Paid social campagnes voor bekendheid en leads
De aanpak
Voor het NK Tegelwippen hebben we eerst goed nagedacht over hoe we mensen kunnen overtuigen om mee te doen. Hiervoor is het belangrijk om de juiste mensen te bereiken en niet direct teveel te vragen. Om die reden hebben we voor gefaseerde aanpak gekozen waarbij we het 'Consistency-principe' van Cialdini hebben ingezet in een leadgeneratie campagne.
- Inzet van 'softe' conversie als tussenstap naar deelname
Het lastige van deze campagne is dat tussen het ontdekken van het NK Tegelwippen en het opgeven van de gewipte tegels vaak een aantal weken zit. Daarmee is het moeilijk om op directe conversie te sturen en dus was een zogenaamde 'softe' conversie nodig. Om die reden hebben we 'Lead Ads' ingezet waarbij we mensen opriepen om mee te doen en gegevens achter te laten om alle details van de actie per email te ontvangen. Deze 'leads' werden opgevolgd met een automatische email campagne waarin stap voor stap werd uitgelegd hoe je mee kunt doen en natuurlijk ook vooral waarom!
Dit is een voorbeeld van het 'Consistency-principe' van Cialdini waarbij bekend is dat mensen die 'A' zeggen ook makkelijker 'B' zeggen. - Marketing automation in lead follow-up
Bij het genereren van leads is het cruciaal om deze snel op te volgen. Door marketing automation tools in te zetten konden leads automatisch worden doorgestuurd naar Mailchimp vanwaar ze automatisch per email deelnameinformatie opgestuurd kregen. - A/B testing van creatives
Om de effectiviteit van de campagnes continu te verbeteren, hebben we A/B testing ingezet. Hierdoor konden we verschillende elementen van onze advertenties testen, zoals afbeeldingen, video's, koppen en call-to-actions. Deze data-gedreven benadering stelt ons in staat om onze creatives te optimaliseren en zo de meest aansprekende en effectieve content te gebruiken.
Resultaat: 2024 het meest succesvolle jaar tot nu toe!
We waren verheugd om te horen dat 2024 het meest succesvolle jaar was van alle edities van het NK Tegelwippen. Wij hopen dat onze slimme aanpak hier een goede bijdrage aan heeft geleverd.
Gebruikte tools
De volgende tools en technieken stonden centraal bij het succes van Haga Ziekenhuis.
Meta Leads Ads
Om geïnteresseerden eenvoudig meer informatie te kunnen versturen hebben we Meta Lead Ads ingezet.
A/B testing
Door slimme A/B-testen toe te passen op advertentie visuals, copy en call-to-actions, hebben we de kosten per lead verlaagd.
Zapier
Met behulp van marketing automation platform Zapier hebben we leads uit Facebook en Instagram direct verstuurd naar Mailchimp voor email follow-up
Bekijk meer succesverhalen op het gebied van
Facebook advertisi