Veel van onze klanten zeggen vaak: we willen meer klikken, een hogere CTR en een lage CPC. Maar het nastreven van deze doelen via campagnes leidt niet altijd tot het binnenhalen van kwalitatieve klanten. In dit blog delen we drie redenen waarom het optimaliseren voor klikken in Meta-campagnes niet direct leidt tot waardevolle klanten, en waarom je wellicht moet overwegen om je campagnestrategie te veranderen.

1. Kwaliteit versus kwantiteit

Het streven van Meta is om zoveel mogelijk resultaten te behalen tegen minimale kosten. Bij een campagne gericht op link klikken zal Meta er alles aan doen om zoveel mogelijk mensen te laten klikken op je advertentielink, zonder veel aandacht te besteden aan de kwaliteit van deze klikken. Maar, niet alle klikken vertalen zich naar potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in je producten of services.

Het optimaliseren van je campagnes zou niet enkel moeten draaien om het aantrekken van een groot aantal mensen, maar om het aantrekken van de juiste mensen. Hoe bereik je dit? Door niet te focussen op het aantal klikken, maar op conversies op je website. Door te optimaliseren voor conversies, zoals het toevoegen van producten aan het winkelmandje of het voltooien van een aankoop, wordt het doel van Meta om zoveel mogelijk resultaten te behalen voor de gelesecteerde conversie. Hierdoor vergroot je de kans dat mensen daadwerkelijk interesse tonen in je content en overgaan tot een aankoop. De CTR zal hierdoor waarschijnlijk niet even hoog zijn als in je link klikken campagne. Maar wat wil je liever: meer klikken of meer aankopen?

2. Klikfraude en bots

Een campagne gericht op link klikken kan veel klikken genereren, maar wist je dat niet alle klikken worden gemaakt door mensen? Klikfraude en bots kunnen ervoor zorgen dat je betaalt voor klikken die geen echte interesse tonen in je product of service. Dit resulteert in verspild advertentiebudget en misleidende gegevens over de effectiviteit van je campagne. Weggegooid geld dus.

3. Gemiste remarketingkansen

Wanneer je je campagne optimaliseert voor conversies op je website, zoals het bekijken van content, streeft Meta ernaar om mensen aan te trekken die daadwerkelijk interesse hebben in je aanbod. Door de koppeling van de catalogus van je website met die van Meta, kun je deze bezoekers remarketen met gepersonaliseerde advertenties. Deze advertenties kunnen specifieke producten bevatten die ze eerder op je website hebben bekeken, waardoor je de kans vergroot dat ze alsnog overgaan tot aankoop.

 

Dus, klikken verzamelen is één ding, maar échte klanten binnenhalen is een ander verhaal. Optimaliseren voor klikken op Meta kan wat kwaliteit betreft tekortschieten. Denk aan klikfraude en gemiste remarketingkansen. Focus liever op conversies op je website voor meer waardevolle resultaten.
Klaar om serieus werk te maken van je campagnes? Wij van Geheim van de Smith staan voor je klaar!