Facebook kondigde het eerder deze maand al aan en nu is het zover. Je kunt als pagina deelnemen aan Facebook Groepen. Enerzijds biedt dit Pagina’s veel nieuwe mogelijkheden voor extra (gratis) bereik maar wij zien ook het gevaar voor een nieuwe tak van spam. Laten we kijken wat deze verandering precies betekent voor jou als Groepsbeheerder of Paginabeheerder en hoe je deze nieuwe functie succesvol kunt inzetten.

Potentieel extra bereik voor Pagina’s en nieuwe vorm van spam

Een groot organisch (gratis) bereik scoren op Facebook is voor de meeste bedrijvenpagina’s zeker niet meer vanzelfsprekend. Om die reden kiezen steeds meer bedrijven voor het inzetten van Facebook advertising. Nu Pagina’s ook aan Groepen kunnen deelnemen is er weer een nieuwe optie bijgekomen om gratis jouw doelgroep te bereiken.

Enerzijds is dat goed nieuws, want soms zijn bepaalde Facebook groepen zeer relevant voor je organisatie. Bovendien is het niet mogelijk om advertenties te targeten op groepsleden.

Aan de andere kant zal dit ongetwijfeld zorgen voor veel ongewenste reclame in Groepen. En dat is jammer want Groepsleden en beheerders zullen zich hieraan storen.

Groepsbeheerders hebben overigens wel de mogelijkheid om via Groepsinstellingen de deelname van Pagina’s als leden te blokkeren.

Wij adviseren dan ook om goed na te denken voordat je als bedrijf iets post in een groep.

Zo kun je als Facebook Pagina het beste deelnemen aan Groepen

Vele organisaties en bedrijven zullen staan te springen om als Pagina deel te gaan nemen aan Groepen. Bij deze een aantal praktische tips hoe wij denken dat je deze nieuwe mogelijkheid om je doelgroep te bereiken het beste kunt inzetten.

Doe eerst research naar de juiste groepen om actief in te zijn
Maak een lijstje van Groepen waar jij denkt dat je doelgroep daar actief is. Bekijk deze Groepen en scroll eens door de gesprekken die daar worden gehouden om te zien of je vermoeden (dat dit jouw doelgroep is) klopt. Bekijk ook de huisregels van de Groep (je bent immers te gast!) om te zien wat er wel en niet geplaatst mag worden. Bepaal van hieruit aan welke doelgroepen het zin heeft deel te nemen.

Bedenk op welke manier je wilt deelnemen aan Groepen
Het posten van reclameboodschappen is sowieso geen goed idee. Het levert je waarschijnlijk snel een ban op en zal er mogelijk zelfs voor zorgen dat een Groepsbeheerder de mogelijkheid om als Pagina iets te posten helemaal uitschakelt. Denk liever na over wat jij als organisatie of bedrijf kunt toevoegen aan Groepen (in plaats van wat je eruit kunt halen).

Do’s: een aantal voorbeelden van wat waarschijnlijk wordt gewaardeerd:

  • Inhoudelijk reageren op vragen vanuit de kennis van je organisatie of bedrijf.
  • Starten van een inhoudelijke discussie die mogelijk waardevolle input oplevert voor je organisatie of bedrijf. Wees daarbij ook transparant over het doel van het plaatsen van je bericht.
  • Plaatsen van content die waardevol is voor een Groep zoals een link naar een blog, eBook of een video met tips.
  • Plaatsen van een leuke/interessante Poll.

Dont’s: wat je beter niet kunt doen

  • Plaatsen van commerciële content (reclameboodschappen).
  • Reageren op berichten met commerciële aanbiedingen.
  • Overtreden van huisregels van Groepen.

Conclusie: verpest het niet voor de rest en gedraag je als een nette gast

Wij vinden het een mooie nieuwe mogelijkheid maar we zijn ook bang voor de gevolgen. Gaan Pagina’s massaal Groepen spammen met als gevolg dat Groepsbeheerders overgaan tot het blokkeren van Pagina’s als Groepsleden? De tijd zal het uitwijzen.

Verder vinden wij het ook wel wat vreemde zet van Facebook. Juist in deze tijd van fake news zou het zuiver houden van de gebruikerservaring de 1e prioriteit moeten zijn.

Wij adviseren je in elk geval om je als een nette gast te gedragen en het niet voor jezelf en de rest te verpesten. Uiteindelijk is een Facebook Groep niet jouw eigendom, ook al is jouw doelgroep daar actief.