Als je adverteert op social media of in search engines (SEA), zijn sterke landingspagina’s om naar te linken vaak een essentieel onderdeel van de campagne. Op die manier zorg je ervoor dat de traffic die je genereert (en waar je voor betaald) ook goed converteert. Maar hoe maak je nou die perfecte landingspagina?

In dit blog zetten we de belangrijkste regels voor je op een rij. Alvast een klein tipje van de sluier: de kracht zit hem vaak in de eenvoud. Maar juist over dingen die eenvoudig lijken voor een gebruiker is vaak extra goed nagedacht!

Wanneer gebruik je een landingspagina?

Voordat we ingaan op hoe de perfecte landingspagina eruit ziet, gaan we eerst in op de vraag wanneer je een landingspagina nodig hebt. Een landingspagina wordt vaak gebruikt voor lead generatie campagnes. Bijvoorbeeld voor het downloaden van een gratis eBook of brochure, het aanvragen van een gratis product sample, het tekenen van een petitie, bijwonen van een gratis webinar of het bestellen van een proefpakket. We noemen dit ook wel ‘lead magnets’. Een lead magnet is een aanbod waar jouw doelgroep makkelijk ja op kan zeggen. Marketeers noemen dit ook wel ‘softe conversies’.

Leadgeneratie vaak onderdeel van slimme social selling strategie

Lead generatie campagnes zijn voor veel bedrijven de best scorende campagnes op social media omdat de gemiddelde doelgroep vaak lastig direct tot klant te converteren is (harde conversie). Echter staat jouw doelgroep waarschijnlijk wel open voor een interessant gratis aanbod (lead magnet). De leads die je daarmee krijgt moeten daarna uiteindelijk wel nog converteren tot klant. Afhankelijk van de actie gebeurt dit vaak met behulp van geautomatiseerde e-mail campagnes (lead nurturing), nabellen of SMS marketing.

Landingspagina vs. Lead Ads (van Facebook, Instagram of LinkedIn)

Het is tegenwoordig ook mogelijk om op Facebook, Instagram en LinkedIn gebruik te maken van Lead Ads. Hierbij verwijs je mensen niet door naar een landingspagina maar gebruik je een leadformulier die direct verschijnt als je op de advertentie klikt.

Hoewel Lead Ads vaak zorgen voor meer leads tegen lagere kosten zijn er ook nadelen:

  • De formulieren zijn ‘pre-filled’ (je naam, e-mailadres etc. staan al ingevuld). Hierdoor zijn leads vaak van lagere kwaliteit. omdat de actie (het versturen van de aanvraag) minder bewust gaat of zelfs per ongeluk.
  • Lead Ads zijn niet deelbaar waardoor je mogelijk minder ‘organische’ (gratis) leads ontvangt.
  • Je hebt minder ruimte om je verhaal te vertellen in tekst en beeld.
  • Een goede landingspagina wekt meer vertrouwen.

Wil je echt het maximale uit je campagne halen (ja toch!) dan is het slim om te testen met Lead Ads vs. een landingspagina. Pas dan weet je echt zeker wat het beste werkt.

Zo maak je de perfecte landingspagina voor meer leads

1. Zorg voor een duidelijke structuur

Wij mensen zijn gewoontediertjes. We doen dingen graag op de manier zoals we gewend zijn. Ook al heb je ons al meerdere keren uitgelegd dat het op een andere manier veel makkelijker gaat. #eigenwijs.

Maar wees blij dat we zo zijn en omarm de koppigheid, want zonder structuur zou onze maatschappij niet meer functioneren. Die behoefte aan structuur is er door onze ouders al met de paplepel ingegoten. Het zorgt voor de rust in ons al zo chaotische wereld. Ook online houden we van structuur, hieronder een aantal tips voor een gestructureerde landingspagina.

Op de perfecte landingspagina

  1. ….verberg je het menu en de footer. Deze zorgen alleen maar voor afleiding.
  2. ….is alle belangrijke informatie meteen zichtbaar.
  3. ….maak je gebruik van duidelijke titels.
  4. ….schrijf je korte en duidelijke teksten.
  5. ….maak je gebruik van klantervaringen. Klanten zijn je beste verkopers.
  6. ….laat je zien wat je wilt van de bezoeker. Een call-to-action die opvalt en beschrijf je wat er gebeurd als je er op klikt.

Dit zijn de elementen van de perfecte langingspagina

De posities van bovenstaande elementen kunnen wel eens verschillen, zolang er maar een duidelijk opbouw zit in het verhaal wat wordt verteld.

2. Laat de titel van je landingspagina aansluiten op de call to action in de advertentie

Een consistente ervaring zorgt voor meer conversies. Daarom is het slim om de titel (call to action) van je advertentie te laten aansluiten op de landingspagina.

Zie bijvoorbeeld deze advertentie en bijbehorende landingspagina van het Wereldnatuurfonds.

Above the fold

De term “Above the fold” stamt uit de krantenwereld. Omdat kranten bij losse verkoop altijd gevouwen werden gepresenteerd,  waren de advertenties boven de vouw altijd beter zichtbaar. En dus duurder dan de advertenties eronder. Verder staat ook het belangrijkste nieuws altijd boven op de voorpagina. Dus ondanks dat we nieuws vrijwel niet meer in de krant lezen, is de term wel meeverhuisd naar de online wereld.

Plaats belangrijke informatie altijd "Above the Fold"

Op de perfecte landingspagina is deze term ook van kracht. Belangrijke informatie bovenaan en meteen zichtbaar voor bezoekers wanneer de pagina wordt geladen. Laat bezoekers van een landingspagina niet onnodig scrollen!

Testimonials, maak van klanten verkopers

Een psychologisch gegeven is dat we ons vooral laten beïnvloeden door wat anderen van iets vinden. Ook wanneer we besluiten om met bedrijven in zee te gaan of wanneer we online aan het shoppen zijn.

Ongetwijfeld heb je ooit wel eens een online aankoop gedaan waarbij goede reviews de doorslag gaven om het product te gaan kopen. Het product bleek ‘Social proof‘ te zijn. Je vertrouwt op de feedback en acties van anderen om te bepalen of het product juist is. Omdat zij het goed vinden, zal jij dat ook wel vinden.

Maak van klanten verkopers en voorzie je landingspagina dus van klantervaringen!

Tip: Als je wat tijd over hebt om te lezen. Dan is dit rapport uit 2015 over consumenten vertrouwen van Nielsen een must read.

3. Storytelling: hanteer een verhalende tone of voice

Copywriting, een Engelse term welke ook een intrede heeft gedaan in ons kikkerlandje. Copywriting is natuurlijk gewoon teksten schrijven. Toch blijkt het een hele kunst om een knap stukje tekst te schrijven. Helemaal op landingspagina’s zijn het de teksten die iemand kunnen aanzetten tot actie.

Je hebt maar 8 seconden

De concentratieboog van een doorsnee mens is tegenwoordig nog minder dan die van een goudvis. Ja echt waar, een magere 8 seconden is er nog maar over… En het ziet er naar uit dat dit in de toekomst nog minder gaat worden. Reden, het gebruik van smartphones en tablets in combinatie met social media. Was te verwachten natuurlijk dat het snel voeren van veel informatie iets zou doen met hoelang we onze aandacht er nog bij kunnen houden.

Wanneer je de perfecte landingspagina aan het maken bent is het dus verstandig om hier rekening te houden. Hier een aantal tips voor het schrijven van de teksten:

  • Schrijf krachtige en pakkende titels
    Spendeer hier echt wat tijd aan. Echt, geloof me. De titels bepalen of de pagina het lezen waard is. Een bezoeker scanned en scrolled over je pagina, maar zelden lezen zij ieder woord. De titels bepalen of de bezoeker de tekst eronder wilt lezen. Verleid je bezoekers met je titels zodat ze verder lezen.
  • Houd de teksten simpel
    Moeilijke teksten krijgen de minste conversie. Dus? Hou het simpel! Al ben je de beste schrijver of schrijfster in de wereld, op landingspagina’s heb je er geen bal aan. Simpele makkelijk te lezen teksten converteren beter.
  • Leg de nadruk op de voordelen, niet op je product of de service
    Één van de belangrijkste lessen die ik heb opgedaan in de online marketing en e-Commerce wereld is dat klanten niks geven om de specificaties van jouw product(en) of diensten. Of eigenlijk de “oplossing” die jij ze probeert te verkopen. In sales wordt al jaren de probleem-oplossing methode aangeleerd en dat zien we terug bij ontelbaar veel bedrijven. Ja, deze methode zal nog steeds wel werken. Maar uit onderzoek op Harvard blijkt dat het einde van deze methode in zicht is.
  • Schrijf als één pakkend verhaal en niet in losse blokken
    Wie lezen je teksten? Echte mensen. En mensen zijn dol op een goed verhaal. Dus schrijf van boven tot onder als een logisch menselijk verhaal en geen losstaande tekstblokken.

4. Lead capture formulier

Het belangrijkste onderdeel is misschien wel het formulier op de landingspagina. Wij hebben al vaak voorbeelden gezien van formulieren die vooral voor mobiele gebruikers niet lekker in te vullen zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een onhandig datumveld waar je enorm moet priegelen om je geboortedatum er goed in te krijgen.

Een aantal tips:

  • Plaats het formulier zo hoog mogelijk op de pagina (liefst direct na de titel en introtekst).
  • Test het formulier zelf op desktop EN mobiel (zowel iPhone als Android).
  • Stel niet teveel vragen maar focus je op de informatie die je echt nodig hebt.
  • Mocht de kwaliteit van leads ondermaats zijn denk dan na over extra vragen in het formulier om leads beter te kwalificeren.
  • Zorg voor een duidelijke ‘versturen’ knop en een bericht (of bedankpagina) die direct na het insturen verschijnt.

5. Kleurgebruik op de perfecte landingspagina

Kleuren van je logo, huisstijl, website en dus ook op de perfecte landingspagina hebben een belangrijke impact op de emoties, informatieverwerking en het gedrag van bezoekers. Er hangt een hele psychologie achter waar we heel diep op in zouden kunnen gaan.

Maar die tijd heb jij als goudvis natuurlijk niet. Dus we houden het lekker simpel voor je. Hieronder de betekenis van de kleuren en wat je ermee uitstraalt.

Kleurbetekenissen met voorbeelden van bedrijven