Instagram heeft recent een nieuw type advertentie gelanceerd speciaal om toekomstige evenementen of lanceringen waarin mensen mogelijk geïnteresseerd zijn aan te kondigen, hun hieraan te herinneren en op de hoogte te houden. Zoals bijvoorbeeld jouw aanbiedingen tijdens Black Friday, of de lancering van een nieuw product. In dit artikel lees je wat het is en hoe je hier mee aan de slag kunt.
Buzz creëren in aanloop naar een evenement
Met deze nieuwe ‘herinneringsadvertenties’ geef je jouw doelgroep de mogelijkheid om zich in te schrijven voor automatische reminders van jouw event in de Instagram app. Ideaal om buzz te creëren in aanloop naar een evenement zoals een Black Friday sale, een productlancering of een première.
Wanneer je de advertentie voorbij ziet komen en op de call-to-action knop ‘herinnering instellen’ klikt, zul je op de hoogte gehouden worden van de gebeurtenis.
Je ontvangt dan drie herinneringen:
- 24 uur voor het evenement
- 15 minuten voor het evenement
- Wanneer het evenement start
How-to: campagne met herinneringsadvertenties instellen
Om een advertentie met ‘herinnering instellen’ op te zetten, kies je voor het engagement doel.
Op advertentieset niveau kies je ‘op je advertentie’ met als betrokkenheidstype ‘ingestelde herinneringen’.
Als prestatiedoel wordt automatisch geselecteerd ‘maximaliseer het aantal ingestelde herinneringen’. Voor nu is dit ook nog niet aan te passen naar een ander doel.
Bij het selecteren van de plaatsingen zul je zien dat alleen Instagram plaatsingen beschikbaar zijn. Voor nu draaien de advertenties alleen in Instagram Feed en Stories, ook wanneer je Advantage+ plaatsingen selecteert.
Bij het creëren van de advertentie kun je onder call-to-action kiezen voor ‘herinnering instellen’.
Vervolgens specificeer je de inhoud van je evenement. Hier kun je kiezen voor een titel, startdatum en tijd, en optioneel een einddatum en tijd. Als je al een evenement gemaakt hebt, kun je die hier selecteren.
Bij het toevoegen van visueel beeld kun je het best gebruikmaken van een 9:16 beeld met de tekst in de bovenste twee derden. Je kunt namelijk maar één beeld toevoegen en op deze manier komt je beeld goed uit in de feed formaten 1:1 of 4:5.
Herinnering instellen advertenties en Black Friday
Aanstaande vrijdag is het Black Friday. Een typisch moment waarop je wil opvallen met je merk in het wirwar van advertenties. Een advertentie voor ‘herinnering instellen’ is hier een goede optie. Zowel voor de exposure van de advertentie, als voor de drie reminders in aanloop naar de actie. Deze zullen er namelijk voor zorgen dat je top-of-mind bent tijdens het aankoopmoment.
Je kunt de advertenties met ‘herinnering instellen’ voor verschillende doeleinden gebruiken. Of het nou gaat om een Facebook evenement of een sale in je fysieke winkel. Voor ieder soort evenement zou je een evenement aan kunnen maken bij het opzetten van de advertentie. Je maakt immers niet een heel evenement aan, maar enkel de herinnering voor het evenement. Wil je dus adverteren voor iets wat het herinneren waard is, dan zijn ‘herinnering instellen’ advertenties iets voor jou!
About The Author: Mick Brok
Mick versterkt het team van Geheim van de Smith met zijn inzicht in merkstrategie en zijn analytische denkvermogen. Je ziet hem vooral van blijdschap door het kantoor springen bij een stijgende ROAS voor één zijn eCommerce klanten. Hij is daarom continu bezig met het bedenken van creatieve oplossingen voor het verbeteren van de campagneprestaties op social media en Google!
More posts by Mick Brok