Black Friday, een van oorsprong Amerikaanse traditie, wordt de laatste jaren steeds populairder in Nederland. Veel grote ketens spelen al in op deze traditie en ook steeds meer MKB en kleine ondernemers doen mee. Winkels pakken steeds vaker uit met kortingen die je op andere dagen van het jaar niet gaat tegenkomen. Ideaal voor de klant, want Black Friday valt precies voor de dure decembermaand. En dat betekent, Sint- en Kerstinkopen.
Nu vraag je je waarschijnlijk af of Black Friday net zo interessant is voor jouw bedrijf. Met deze 5 tips helpen wij je een succes te maken van deze Black Friday-gekte.
1. Gebruik je data
- Heb jij vorig jaar al een aantal promoties gedaan tijdens Black Friday? Analyseer deze gegevens dan eerst.
- Welke producten werden vorige jaar rond deze periode goed verkocht?
- Welke kortingspercentages vonden mijn klanten interessant?
- Hoeveel procent zijn nieuwe klanten geweest in deze periode?
- Welke advertenties en zoekwoorden van eerdere campagnes scoorde goed?
Gebruik al deze gegevens om te ontdekken welke promoties dit jaar het beste resultaat kunnen behalen en waar jij je op kunt focussen bij de inzet van jouw marketingkanalen.
En heb je op dit moment al advertenties lopen met promoties? Ook deze gegevens kunnen nuttig zijn om je Black Friday advertentie en bedrijfsmarketing succesvol te maken.
2. Testen voor je grote kortingen gaat weggeven
Bij Black Friday wordt wel een beetje verwacht dat men flinke kortingen krijgen. Maar dit betekent niet dat je alles weg moet gaan geven. Test voorafgaand met verschillende kortingen en acties.
Dit kun je bij je advertenties doen door een a/b test in te zetten. Hierbij maak je verschillende versies om te kijken wat het beste werkt bij jouw klanten en wat je in toekomstige campagnes kunt verbeteren.
Zet verschillende advertenties in met bijvoorbeeld 10% korting, 15% korting en 20% korting. Zo kun je zien waar jouw klanten het meest voor vallen. Zijn dit ronde kortingen of lange termijn kortingen, of misschien werkt een bundel korting voor jouw klanten beter. Wat dacht je van: 2+1 gratis? Vooraf testen zorgt ervoor dat je onnodige kosten tegengaat en alles uit je promotie kunt halen op de dagen zelf. Goede kortingen op de juiste producten zorgt er tevens voor dat je het maximale uit je advertentiebudget haalt.
3. Maak onderscheid door creatief te zijn
Op Black Friday is de concurrentie hoog. Iedereen wil zoveel mogelijk verkopen en nieuwe klanten genereren. Onderscheid is key. En de beste manier om je te onderscheiden op deze dagen kan door creatief om te gaan met jouw marketing. Kies bijvoorbeeld voor een kleine twist tijdens je promoties. Geef klanten elk uur iets meer korting, maar geef duidelijk aan dat de voorraad schaars is. OP=OP, dus wacht je te lang, dan zijn de artikelen net voor je neus weg. Of een actie waarbij klanten naast kortingen een klein verrassingscadeau ontvangen.
Heb je een schoenenwinkel? Wat dacht je van flinke korting op alle zwarte schoenen tijdens Black Friday?
Creativiteit gaat ervoor zorgen dat je opvalt bij je doelgroep. En dat kan ervoor zorgen dat ze die nieuwe schoenen bij jou kopen en niet bij die grote online moderetailer.
Zorg er ook voor dat je de juiste beelden en tekst gebruikt. Val op en gebruik de juiste kleuren, grote letters met korting in je content of wees creatief en maak een animatie van een aftellende klok!
4. Laat je verschillende kanalen elkaar ondersteunen
Je hebt een leuke actie bedacht en die toffe campagnes op Facebook staan inmiddels ingepland. Nu is het tijd om je kanalen allemaal goed voor te bereiden en elkaar te laten ondersteunen. Laat je campagnes terugkomen op je andere social media kanalen zoals Pinterest en Instagram. Maak content passend bij de andere kanalen en laat je campagnes bij jouw doelgroep overal tegenkomen. Vanaf heden kun je ook adverteren op Pinterest en de aankoop-urgentie ligt op dit platform erg hoog. Ideaal om je campagne ook op dit platform te promoten dus.
Zorg er verder voor dat je winkel en webshop er klaar voor zijn. Zorg dat de banners op je site je klanten naar de goede plekken leiden en maak eventueel een speciale Black Friday categorie/pagina. Zo zien je klanten direct waar ze moeten zijn. Stel ook je huidige klanten op de hoogte en zend vooraf een nieuwsbrief en tel samen met hun af naar Black Friday. Zo wek je zoveel mogelijk interesse vooraf, zodat men op de dag zelf weet dat ze bij jou moeten zijn.
5. Vergeet je succes niet door te zetten na Black Friday
Na Black Friday betekent het niet dat je al je verdere kansen moet laten varen. Zet je succes door tijdens Cyber Monday. De maandag volgend op Black Friday. Het verschil met Black Friday is dat de aanbiedingen hier alleen online gelden. Op deze dag zijn er wachtrijen op webshops en struinen Nederlanders het internet af voor de beste deals. En gunstig, deze maandag valt net voor Sinterklaas. Speel hierop in door in te zetten op cadeaus, inpakservice en extra snelle levering.
Vergeet na de decembermaand alle gewonnen data niet mee te nemen naar je nieuwe marketing campagnes en social media advertenties. Benader na een maand je toen gewonnen klanten opnieuw met leuke acties of informatie over de nieuwste collectie. Zo kun je jouw business laten uitgroeien tot een nog groter succes!
Lees meer van onze blogs:
Voeg een Poll toe aan je Facebook Video Advertenties – De belangrijkste veranderingen van Facebook
About The Author: Sybren Smith
Sybren is als het ‘commerciële zwarte schaap’ geboren in een ondernemend kunstenaarsgezin. Hij typeert zichzelf als 40% hippie, 30% internet nerd en 30% ondernemer. Vanuit die mix was het starten van een eigen social media marketing agency, voor organisatie en bedrijven die het beste voor hebben met de wereld, een logische stap.
Sybren is verder dol op wind, water en zon en heeft deze drie hobby’s weten te combineren met kitesurfen.
More posts by Sybren Smith